סמינריון אפליה בעבודה על רקע משקל-יתר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4172
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים
חלק א' מבוא    3-5
1 .אפליה בעבודה על רקע השמנת יתר-הגדרות   6-9
                   1.1   אפליה    
6                    1.2   אפליה בעבודה    6-7
                  1.3  אפליה על רקע הופעה חיצונית ומשקל-יתר.    7-9 
2 .   נתונים על אפליה בעבודה על רקע משקל-יתר-לפי מאפיינים :  9-15
2 .1
לפי שלבי היקף תחולת העבודה.    9-12
2 .2
לפי מגדר   12-14
2 .3
לפי סוג העבודה.    14-15
חלק ב'  
3 . מבט על החוק   16-18
3 .1
הקדמה    18
3 .2
חקיקה בישראל  17-18
3 .3
חקיקה בארה"ב  19-21
3 .4
בעייתיות החקיקה.   21-24
4 .  סיכום ומסקנות  
5 -29                      5.  ביבליוגרפיה      30                  מבוא.
בעולם קיימת מגמת עלייה בשכיחות של השמנת-יתר, בשלושת העשורים האחרונים בעיקר במדינות המערב. בארה"ב, למעלה מ 60% מהאוכלוסייה הבוגרת מוגדרת כסובלת מעודף משקל, כאשר מעל 30% סובלים מעודף משקל רב, וכ-5%, סובלים מהשמנה מורבידית: השמנה קיצונית מסוכנת.  שיעור התופעה במדינות מערביות אחרות, כולל ישראל, מוערך כיום במעל 20-
5 % בממוצע.                                                                                                                           מהי השמנת יתר? השמנה בכלל, מוגדרת כ"עודף רקמת שומן בגוף ביחס לגיל ולמין".   הערכת מידת ההשמנה, היא ע "י חישוב אינדקס מסת הגוף:                                                                            BMI, אינדקס מסת הגוף = משקל הגוף בקילוגרם, מחולק בגובה (מטר) בריבוע.           במבוגרים- ערך  BMI מעל
5 :מוגדר כעודף משקל. מעל 30 כהשמנת יתר, ומעל 40 כהשמנה חולנית.
בילדים ה- BMI תלוי בגיל .
 BMI מעל אחוזון 85 לגיל ולמין מוגדר השמנה,  ומעל אחוזון 95 כהשמנה קשה חולנית.                                                                                                  ההשמנה נפוצה בכל השכבות הסוציו-אקונומיות, וההערכה היא שבשנות האלפיים, כמחצית מבני הנוער, יהיו שמנים.  השמנה בגיל הילדות אינה מעידה בהכרח על השמנה בעתיד, אך מהווה גורם סיכון להשמנה    בגיל המבוגר, כאשר כ- 75% מבני הנוער השמנים בגיל 12 יהיו גם מבוגרים שמנים. יש הרואים בהשמנה את המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדים בעולם המערבי.                              הסיבות להשמנה, קשורות  לאינטראקציה שבין גורמים גנטיים וסביבתיים.  כ – 70% מפיזור השומן בגוף נקבע על ידי התורשה, אולם גורמים סביבתיים, המוכתבים מסגנון החיים המודרני משפיעים מאוד גם הם.  עבודה המחייבת ישיבה מרובת שעות ביום אצל מבוגרים, או שעות צפייה רבות בטלוויזיה, או מול המחשב אצל מבוגרים וילדים כאחד,  צריכת מזונות לא בריאים 'ג'אנק פוד' ומזונות עתירי שומן, התורמים להתפתחות  תאי השומן מגיל צעיר, כל אלו ואחרים  גורמים לעליה בשיעור ההשמנה. מכיוון שמגמת העלייה בשכיחות ההשמנה משותפת למבוגרים ולילדים, ניתן להניח שקיים גורם סביבתי משותף,  או אולי סגנון חיים המוכתב על ידי ההורים והמשפיע גם על משקל הילדים.                                                                                                                                            לצד ההשלכות הבריאותיות של עודף משקל הידועות היטב המתבטאות במחלות ובעיות רפואיות כמו יתר לחץ-דם, סוכרת, מחלות לב, בעיות נשימה ועוד, קיימות השלכות חברתיות רבות ודרמטיות. הסובלים מהשמנת יתר, מוצאים עצמם לרב דחויים ומופלים.
אצל ילדים, יתבטא הדבר בראש ובראשונה בדחייה חברתית אצל חבריהם לכיתה, ולעיתים אף על ידי צוותי הוראה. אצל מבוגרים, מלבד דחייה חברתית או רומנטית על רקע זה, יבוא הדבר לידי ביטוי באינטראקציה יומיומית עם נותני שירותים כגון אנשי המערכת הרפואית  אנשי חברות ביטוח ביטוח  החוששים לבטח אנשים הסובלים מהשמנת-יתר, בשל חשש מתביעות בריאותיות, ועוד.   תחום נוסף ועיקרי, בו באה לידי ביטוי אפליה זאת, הינו שוק העבודה, ולכן      מטרת עבודה זו היא לחקור את נושא האפליה על רקע משקל-יתר בתחום זה.
חלק א'- מגדיר מהי אפליה על רקע משקל יתר, וכן מביא נתונים מחקריים לגבי אפליה זו בעולם העבודה . חלק ב'- מציג תמונת מצב של התופעה בישראל, ובא לענות על השאלה-     האם יש לחוקק חוק בישראל האוסר על אפליה מטעמי משקל. בחלק זה, יובאו עובדות ונתונים ממערכת החקיקה בנושא בארה"ב. הדיון בשאלת המחקר, יתבסס על נתונים אלו, על העובדות והמחקרים שהוצגו במהלך העבודה, ועל מידע נוסף.                                                                                                                                   קריאה נעימה.