אפליה על בסיס מין בצה"ל

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3190

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
1. מבוא

2 . כיצד מתבטא חוסר השוויון בין גברים לנשים בצה"ל
2 .1 טענות כנגד שילוב הנשים בקריירה הצבאית ובתפקידי הלוחמה השונים       2.2 חוסר השוויון המתבטא בזמן הפרישה מצה"ל ובחיים האזרחיים –
2 .3 הפער שבין ההתפתחות בהשקפת עולמה של החברה הישראלית לבין מדיניות כוח האדם בצה"ל-
3 .  השוויון מהו?
3.1 מעמד השוויון
3 .2 העדפה מתקנת
3 .3 הפליה אסורה מול הפליה מותרת ובחינת המושג "שונות רלוונטית"
4 . ההתפתחות והשינויים בתפיסה הצה"לית כיום 5. סוף דבר ביבליוגרפיה
1 . מבוא
"צה"ל הוא צבא לוחם. מטרת המלחמה היא לנצח ולהגן, וכוח האדם מתוכנן בהתאם למשימות. שוויון הזדמנויות הוא רק סעיף אחד במערך התכנוני. מתן הזדמנויות – כן, אך בכפוף לצורכי הצבא".     ישראל הינה המדינה היחידה בעולם שבה חובת השירות בצבא חלה גם על הנשים, ולמרות התיימרותה לערוך שוויון בגיוס, בפועל, עד לפני כעשור, נשים שובצו על בסיס שיקולי עלות ותועלת. צבא ההגנה לישראל של האלף הקודם אימץ למעשה את ההשקפה החברתית חסרת הנאורות המבחינה בין גברים לנשים ומייחסת ל"מין החלש" יכולת פחותה. כך, נמנע הצבא מלנצל את הפוטנציאל והמוטיבציה הטמונים באחוז ניכר מאוכלוסיית המועמדים לשירות הביטחון, הלא הן הנשים.
חוק שירות בטחון מסדיר את חובת השירות בצה"ל.
ההבדלים המרכזיים בין גברים לנשים המונצחים בחוק הם כדילקמן: זמן שירות הסדיר – גברים חייבים ב – 36 חודשי שירות בעוד שנשים חייבות בתקופת שירות של 24 חודשים בלבד. חובת השירות במילואים – גברים חייבים בשירות מילואים עד גיל 54והנשים רק עד גיל 38. כמו כן, אחוז הנשים יוצאות הצבא המשרת שירות מילואים הינו אפסי, שכן תפקידים בודדים דורשים שירות מילואים מנשים. פטור משירות ביטחון – בנוסף לעילות הפטור העומדות גם לגברים, זכאיות נשים נשואות לפטור משירות סדיר ונשים הרות או אימהות פטורות הן משירות סדיר והן משירות מילואים. פטור מטעמי דת או מצפון – פטור מטעמי דת ניתן לבחורי ישיבה בלבד ואילו הפטור המקביל לנשים קל יותר להשגה.
כמו כן, פטור מטעמי מצפון לא מוכר כלל בחוק לגבי גברים. אין בחוק הוראה הפוגעת ישירות בשוויון בין חיילים לחיילות לעניין מהות התפקידים שניתן לשבצם בהם. החוק איננו קובע מאומה בדבר ייחוד תפקידים מסויימים לנשים, או לפסילתן לתפקידים אחרים. בעבודה קצרה זו ננסה לבחון את ההתפתחות והשינויים שחלו בתפיסה הישראלית-הצה"לית בכל הנוגע לשילובן של הנשים בתפקידי הלוחמה "הגבריים" וזאת על רקע מושג השוויון וההבחנה שבין הפליה מותרת ושונות רלוונטית לבין הפליה אסורה. כל זאת מנקודת מבטן של נשים, חיילות לשעבר ביחידת בצה"ל.