תפיסת סטודנטים את דמותו של המרצה הטוב

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 7476
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
עמ' 1
רשימת גרפים וטבלאות עמ' 2
פרק 1 – סקירה ספרותית עמ' 3
תת פרק 1.1 – דמותו של המורה הראוי והקריטריונים להערכתו עמ' 3
תת פרק 1.2 – דמות המורה הטוב בקרב המגזר הערבי עמ' 5
תת פרק 1.3 – דרכי ההכשרה של המורה הראוי עמ' 6
תת פרק 1.4 – מהות ההוראה כאמצעי לפיתוח המורה הראוי עמ' 8
פרק 2 – המחקר עמ' 10 תת פרק 2.1 – מערך המחקר עמ' 10 תת פרק 2.2 – השערות המחקר עמ' 10 תת פרק 2.3 – הליך המחקר עמ' 10 תת פרק 2.4 – כלי המחקר עמ' 10 תת פרק 2.5 – שיטת הניתוח לבדיקת ההשערות עמ' 10 תת פרק 2.6 – מהימנות ותוקף המחקר עמ' 11
תת פרק 2.7 – שמירת כללי האתיקה עמ' 11
פרק 3 – ממצאי המחקר עמ' 12
פרק 4 – דיון ומסקנות עמ' 18
פרק 5 – סיכום עמ' 20 ביבליוגרפיה עמ' 21
נספחים עמ' 23
נספח מספר 1 – השאלון עמ' 23
נספח מספר 2 – ממצאי המחקר לפי חלוקה למשתנים הבלתי תלויים עמ'
5 מבוא
בעבודת מחקר זו, נושא המחקר שלי הינו תפיסת סטודנטים את דמותו של המרצה הטוב. שאלת המחקר המרכזית שלי היא האם קיים קשר בין הרקע האישי של הסטודנט (דת, גיל ומין) לבין תפיסת דמותו של המרצה הטוב. למחקר שלי יש מספר מטרות:
1 .      לבדוק את תפיסת הסטודנטים את דמותם של המרצים כמרצים אידיאליים.
2 .      לבחון את התכונות המתאימות לדיוקן המרצה האידיאלי בעיני הסטודנטים.
3.      לבדוק כיצד תפיסת דמות המרצה האידיאלי בעיני הסטודנטים באה לידי ביטוי. את עבודתי חילקתי למספר ראשי פרקים עיקריים: דמותו של המורה הראוי והקריטריונים להערכתו, דמות המורה הטוב בקרב המגזר הערבי, דרכי ההכשרה של המורה הראוי ומהות ההוראה כאמצעי לפיתוח המורה הראוי. נקודת המבט התיאורטית הינה כי אחת הסוגיות המרכזיות שבהן עוסקים בשנים האחרונות הוגים וחוקרים רבים מתחום החינוך היא הדיוקן החינוכי של המורה הטוב. בקוטב האחד מצויים אלה המדגישים את האיכויות האישיותיות דוגמת אכפתיות, קשב, הגינות ורגישות; בקוטב האחר מצויים אלה המדגישים את האיכויות הפרופסיונליות של בקיאות במקצוע ההוראה ושל מיומנות בהקניה ובהערכה של ידע; ובכל השטח שבאמצע פזורים מצרפים שונים של תכונות אישיותיות ופרופסיונליות שמכוננים את שנחשב לדיוקן הרצוי של המורה.