פסיכולוגיה התפתחותית!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1457

תקציר העבודה

ציון 98 – ממ"ן 12
תשובה לשאלה 1
סעיף א בשנת 1983 ערכו החוקרים פיליפ קלמן ואליזבת ספלק מחקר שמטרתו הייתה לבחון תפיסת אובייקטים מוסתרים בחלקם אצל תינוקות. חוקרים אלה (ונוספים) טענו כי ייתכן שיכולות החיפוש בגיל זה אינן מפותחות מספיק, ושימוש בהן במחקר קביעות אובייקט יכול להשפיע על תוצאות המחקר. על כן, בשונה מפיאז'ה, הכינו קלמן וספלק מבחן שאינו דורש מהתינוקות להשתמש במיומנויות חיפוש. המחקר נערך על תינוקות בגילאי שלושה חודשים וחצי עד ארבע חודשים וחצי. בחלקו הראשון של הניסוי – שלב ההתרגלות – הציגו לתינוקות מוט נע המוסתר בחלקו על ידי קוביית עץ, כך שחלקו המרכזי של המוט נסתר מעיניהם. החוקרים העריכו שבשלב הבא, אם נציג לתינוקות גירוי שהוא מוכר להם כבר, הם יסתכלו/יתעניינו בו פחות, מאשר אם נציג להם גירוי חדש – אותו ירצו "לחקור", ויסתכלו עליו זמן רב יותר. לאחר שלב ההתרגלות, על מנת לבדוק האם התינוקות בשלב של קביעות אובייקט, הציגו בפני התינוקות 2 מוטות:
האחד שלם, והשני חצוי (כלומר 2 מוטות קטנים). תוצאות המחקר הראו, כי רוב התינוקות נטו להסתכל זמן רב יותר על המוט החצוי (2 המוטות) – מכיוון שתפסו אותו כגירוי חדש. תוצאות אלו הובילו למסקנה, כי התינוקות הבינו שהמוט הנע מאחורי קוביית העץ הוא מוט שלם אחד שרק מוסתר על ידי אובייקט אחר (קוביית העץ).
ממחקר זה ניתן ללמוד כי כבר בגילאי שלושה וחצי – ארבעה וחצי חודשים, התינוקות תופסים אובייקטים מוסתרים בחלקם – גיל הרבה יותר מוקדם יותר ממה שטען פיאז'ה (שלב 4, גיל
8 -12 חודשים). בנוסף, ניתן ללמוד כי לתינוקות קטנים יש הבנה של קביעות אובייקט – על אף שחלק מהאובייקט מוסתר, הוא עדיין מתקיים. מצוין
1 5/15