גיבור ואנטי גיבור

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2732

תקציר העבודה

ממ"ן
1 5 גיבור ואנטי גיבור, 
1 .א. האירועים ברומן "המשפט" מתוארים מנקודת התצפית של יוסף ק. ולכן ניתן לקבוע שהוא המספר ברומן: לא נכון.
ישנו מספר אחר ברומן, מספר כל יודע, אם כי נקודת התצפית שלו אינה ברורה, מטושטשת, ואינה חורגת כמעט מתחום ראייתו של יוסף ק. אנו רואים את קיומו של הקול הנוסף כבר במשפט הפתיחה, בו נמסר שק. נעצר עוד לפני שק עצמו יודע על כך.עם זאת, נק. התצפית במשפט זה קרובה לזו של  ק. כאשר הוא טוען שכנראה מישהו העליל עליו, ספקנות שאינה מאפיינת מספר כל יודע.  ישנם  ברומן משפטים נוספים המוסרים לנו אינפורמציה שק. עצמו אינו מודע אליה ברגע בו היא נמסרת.
 כך למשל, " המורה לצרפתית, אגב, גרמניה בשם מונטג" (74) וכן, "לבסוף, מבלי משים, הניח את  זרועו..".
המספר אינו מועיל לנו, הקוראים, בפירוש העלילה, וכמעט אינו מוסר פרטים נוספים מאלו  הידועים ליוסף ק. נקודת התצפית שלו זהה לגמרי לזו של ק., והוא פעמים רבות משתמש במבע  משולב, כלומר מתאר את מחשבות הדמות מבלי לומר שכרגע יוסף הוא שחושב אותן. כך למשל  בסוף הרומן יש שורה של משפטי שאלה …"היש עוד עזרה? הישנן טענות ונימוקים שנשכחו ולא  נאמרו?.." (234). אלו הן תהיותיו של ק. לא של המספר, מכיוון שמספר כל יודע אינו משתמש  בשאלות, הוא הרי יודע את כל התשובות. על אף נקודת התצפית הזהה, ברור על פי הרמזים שהזכרתי ועוד אחרים שיש מספר אחר ברומן. אי הבהירות בנוגע למספר האובייקטיבי ברומן תורמת  לתחושת הבלבול וחוסר האונים הקיימות ברומן, הן מבחינתו של ק. והן מבחינת הקורא, המוצא את עצמו, כמו ק, מבולבל, לא מבין וחסר אונים