מבוא לתקשורת המונים - אסכולת ברמינגהם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 99
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2097

תקציר העבודה

ממן 12 מבוא לתקשורת המונים ציון 99 – אסכולת ברמינגהם

שאלה 1
א.     אסכולת פרנקפורט גישה תיאורטית שהוגיה הם יהודים גרמנים, שנמלטו מגרמניה עם עלית הנאצים והתיישבו בארצות הברית. תיאורטיקנים אילו ניסו להסביר, תוך השקפה מהצד על התרבות האמריקאית, מדוע המהפכה החברתית והשינויים החברתיים שחזה קרל מרקס לא התממשו. הם בחנו את החברה תוך התמקדות בתכנים שמועברים דרך אמצעי התקשורת ותעשיית התרבות.
אילו הם עיקרי הטענות:
שעתוק המציאות- המציאות החברתית משועתקת על ידי אמצעי התקשורת והתוצאה משוכפלת שוב ושוב- כלומר המציאות הקיימת היא שמוצגת בפני הקהל, שמשתכנע שכך צריך להיות. התקשורת לא מציעה אלטרנטיבה וחלופות למציאות ובכך היא מונעת שינוי.
שרות האידיאולוגיה השלטת- התעשייה נמצאת בשליטת בעלי ההון הקפיטליסטים כך שהם יכולים להפיץ את האידיאולוגיה שלהם ולהטמיע אותה בתכנים שניתנים –
השוואה בין אסכולת פרנקפורט, אסכולת ברמינגהם והגישה של דמוקרטיה סמיוטית אסכולת פרנקפורט אסכולת ברמינגהם הגישה של דמוקרטיה סמיוטית הכוח המיוחס בכל תיאוריה למועני התקשורת המוענים הם השולטים הבלעדיים השפעתם נתפסת חזקה והתכנים המיוצרים על ידי המוענים נתפסים כשליליים לחלוטין.
כוחם של מועני התקשורת גדול אך פחות מבאסכולת פרנקפורט. אומנם הם מפיצים את האידיאולוגיה השלטת אך המסר לא מוטמע בצורה מושלמת והוא מפוענח בצורות שונות, לכן היחס לתכנים שהתקשורת מייצרת הוא פחות נוקשה.
אמצעי התקשורת נתפסים כחיוביים. בעלי תוכן רב, שמשרתים נאמנה את העם- מיצרים עבורו את התכנים בהם הוא חפץ.
התוכן המיוצר נחשב איכותי כיוון שהוא פופולארי.

ב. היתרונות והחסרונות של האינטרנט ככלי לדיון ציבורי ופעולה חברתית יתרונות האינטרנט ככלי לדיון ציבורי ופעולה חברתית- תרומה לדמוקרטיה- לפני המדיה החדשים ובראשם האינטרנט, לכלי התקשורת הותיקים היה מונופול על המידע והתוכן שהופץ לציבור. המפלגות השולטות הפיצו מסרים דרך כלי התקשורת והציבור נחשף למידע מבוקר, שמשרת לרוב את האידיאולוגיה השלטת. לא התאפשר מצב של ריבוי דעות, קולות מתנגדים נדחקו לשוליים ולאזרח הפשוט לא הייתה כמעט יכולת להשמיע קולו ברבים.
מאז שפרץ האינטרנט ואיתו הפורומים, הטוקבקים, הרשתות החברתיות, מתאפשר דיאלוג פורה בין האזרחים לבין עצמם ובין האזרחים לפוליטיקאים. קבוצות מתגבשות וישנו שינוי ממשי שמתחולל בקרב הציבור. –
שאלה 3
א. מהם החששות שמעורר מינוי רפי גינת למנכ"ל ערוץ 10?
על פי הכתבה מינויו של רפי גינת למנכ"ל ערוץ 10 מעורר שתי בעיות עיקריות.
הראשונה היא ספק באמינותו של רפי גינת כאיש עיתונות והשנייה היא השתלטות בעלי הון, ופוליטיקאים על הערוץ והקשר בינם ובין רפי גינת. העיתונאי אמיר טייג, רואה ברפי גינת אדם שאינו פועל בשמם של אינטרסים נקיים ועיתונאים בלבד אלא אדם שמנצל את מעמדו, כוחו ואת החשיפה הטלוויזיונית שלו, בכדי לקדם טובות הנאה ותועלת עצמית לו ולחבריו בעלי ההון והפוליטיקאים. בנוסף הוא טוען, שהשתלטות בעלי ההון על הערוץ תפגע בתכנים שישודרו ובמסרים שיופצו והם יהפכו להיות כלי שישרת את האינטרסים הפרטים שלהם, במקום להוות קול אלטרנטיבי וחדשני שיפעל …