מבוא לאנתרופולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1728
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מבוא לאנתרופולוגיה מטלת מנחה 12
שאלה 1
א.      מרווין האריס הוא אנתרופולוג מטריאליסטי הדוגל בגישה הקובעת כי התנהגותם של בני התרבות היא מהות התרבות. במאמרו "האקולוגיה התרבותית של הפרות הקדושות בהודו" הוא חוקר את התופעה של קדושת הפרות וחשיבותן הרבה בהודו-
ב.      אנה ויירז'ביצקה במחקרה על רגש ה-grief  מייצגת גישה תיאורטית הפוכה לזו של האריס. בניגוד להאריס, היא טוענת שמוקד התרבות היא בשפה של בני התרבות. בעיניה השפה אינה רק אמצעי ביטוי אלא הרבה יותר מכך – השפה היא המכוננת את העולם הממשי שבו האדם חי, והרגלי השפה הם הקובעים את הצורה שבה היחיד יחווה את העולם. היא נמנית על האסכולה הקוגנטיבית- פרטיקולרית-..
ג.       במאמר "ממילה למילה" יורם בילו מייצג גישה פונקציונאליסטית ומשתמש בשתי שיטות מחקר – תצפיות וניתוח מקורות. בילו התמחה באנתרופולוגיה פסיכולוגית ועסק בנושא ההתבגרות ורכישת זהות מגדרית.
שאלה 2
א.     ישנן שלוש גישות להערכת תרבות: אתנוצנטריות – הנטייה להסתכל על העולם בעיקר מהנרטיב של הזהות האתנית אליה משתייך המתבונן-…
ב.     "המסע המפותל להצלת נשים חומות" / פרופ' דני רבינוביץ
1 .      לדעתו של רבינוביץ יש להתערב ברצח נשים בשל חילול כבוד המשפחה. זאת כדי למנוע פגיעה בנשים, ולהפסיק את מצוקתם כקרבנות אלימות-.
2.      על פי רבינוביץ, כדי ליישם התערבות זו, תחילה יש להבין את הקשר התרבותי העומד מאחורי המנהג-.
3.      לדעת רבינוביץ אין מקום להתערבות חיצונית פטרנלית אתנוצנטרית. התערבות מסוג כזה יכולה להתבטא למשל-
4.      במקרה הראשון רבינוביץ מעודד התערבות בתופעה של רצח נשים בשל חילול המשפחה-…