מנהיגות וישומיה בחינוך

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2433
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

ממ"ן 13
שאלה
1 " המנהיגות המעמידה מטרות שעליהן מקבלים תגמולים, מגדירה את התגמול ליעדים המוצפים, כך שהמונהגים יפעלו להשגת המטרות".
לפי האמירה המוצגת היא מתאימה לסגנון מנהיגות מתגמלת זו מעמידה מטרות שעליהן מקבלים תגמולים, ומגדירה את התגמול ליעדים המצופים, ובכך המונהגים יפעלו על מנת להשיג המטרות, האמירה מתארת את ההגדרה של התגמול ע"פ היעדים המצופים.
התגמול המותנה על מנת להשיג מטרות המצופים מתקיימים יחסי חליפין בין מנהיג למונהגים, כאשר שני הצדדים מודעים למה שניתן למה שמתקבל בעסקת החליפין, לכן אפשר למלא את הצרכים הרוחניים וחומריים של המונהגים, המנהיג יתגמל אם יבצעו את המטלות, אשר קיבלו והוסכם בניהם, לכן האמירה המוזכרת כי המנהיגות מעמידה מטרות עליהן מקבלים תגמולים.
מנהיגות המתגמלת אשר פירושה כעסקה רומזת  כי המונהג יתגמל אשר מבצע מטרות שהוסכם עליהם מראש ויעיר להם אם יתנהגו באופן חריג, זאת נקראת מנהיגות מתקנת כי בניהול ע"פ חריגים, מנהיגות זאת מגדירה חוקים וכללים לביצוע  מטרות הארגון למנהיגות זו שני סוגים של סוגי מנהיגים.
ע"פ ברנס מנהיגות מתגמלת מניעה מונהגים  על ידי פניה לאינטרסים האישיים שלה, גם בס רואה במנהיגות המתגמלת כעסקה, תגמולים תמורת הענות. זאת אומרת שהאמירה מתאימה גם למרכיבים במנהיגות המתגמלת, שהיא מייצגת התגמול המותנה כדי להשפיע על המוטיבציה של האנשים על מנת לבצע את העבודה הנדרשת והתגמול, יהי תמורת ביצוע העבודה, בנוסף שהוא תמריץ חשוב על מנת להשיג את המטרות שנקבעו מראש.
מנהיג פסיבי:
מנהיג זה מתערב בזמן תקלה או טעות, כדי להחזיר את המצב לקדמותו, מרכיב זה כולל שימוש בהענשה כדי להחזיר למסלול.
מנהיג אקטיבי:, מנהיג זה מתרכז בזיהוי חריגים, עיקר ענינו זה מעקב אחר נקודות חלשות שבהן יכולות לצוץ בעיות כדי למצוא פתרון מתאים לאותן בעיות, ולהבטיח עבודה בצורה יעילה ופעילות מתקנת ופיקוח על הכפיפים.
בהקשר למאמרים שנלמדו בקורס הפעילות המבצע  אותם, המנהיג קשור גם לכוח כי הוא מתייחס ליכולת להשפיע על התנהגות האדם, וגם כוללת את ההשפעה הפוטנציאלית הנגזרת מסמכות לגיטימית משליטה על משאבים ותגמולים, משליטה על אמצעי ענישה ומשליטה על מידע ועל ארגון העבודה והסביבה הפיזית של העבודה (יוקל
1 994), גם כוח המנהיג מפעיל אותו בזכות כוח התגמול על מנת להשיג מטרות.
"מנהיגות  הגורמת למונהגים להתאמץ ולפעול מעבר למקובל בסביבתם, המונהגים פועלים מתוך קשר רגשי שנוצר בינם לבין המנהיג, היעדים של המנהיגות הם מעבר למטרות הראשוניות ואולי מעבר…
שאלה
2 א.המאפיינים של המורים המתוארים במאמר כי נערך מחקר על  5 מורים, שאיפתם הייתה להקים תוכנית חדשה על מנת לקדם ולשפר נושאי הכתיבה והקריאה בבית ספר, המאפיינים שהייתה עבור המורים האלה, היה להם מניע פנימי, כאשר חשו בחובה מסורתית כלפי המשימה שלקחו על עצמם. הם תפסו אווירה לימודית חיובית, והפכו להיות ממורים רגילים למורים מנהיגים , כי הם דאגו לשינויים והייתה להם צמיחה מקצועית ניכרת.
במצב כזה הפכו המורים להפוך מעצמם כמנהיגים, מטרתם לחפש מה המניעים שלהם ומה המשמעות על מנת להפוך מנהיגים. קבוצת המורים הצליחה לעשות מנהיגות מבוזרת, כי מנהיגות מסוג זה גרמה למנהיגות משותפת, שיתופית ודמוקרטית, המנהיגות המועברת הייתה מופצת בבית הספר כולו, כי הם כבר הכירו את השטח יותר והבינו אותו.
לכן התוצאות היו שתפקיד המורה הוא יותר חשוב מהתואר, והעיקר איך לייצג את עצמו, מה שאפיין המורים האלה שהם אנשי מקצוע , שאפו לתכננן ת"ל, פעילים ודומננטים , כי כל הזמן שאפו לעלות התלמידים לרמות גבוהות, ותכננו ויצרו עבורם ת"ל ואווירה נוחה ללימודים, כי הנהגתם הייתה באמצעות הצגה, סדנאות ,סיפורים וישיבו, אשר הדבר תרם להשפיע על התלמידים באופן אידיאלים, הנהגתם של המורים נתנה אחריות כלפי עצמם לצמוח עוד ועוד, ואחריות כלפי התלמידים לשפר ולעלות איתם לרמה-