סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1627

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12
קורס: סוגיות בחינוך מיוחד,
1 0139
שאלה 1:
א.  על פי האגודה האמריקאית לפיגור שכלי משנת
2 002, כדי שהאדם יוגדר בעל מוגבלות שכלית התפתחותית, צריכים להתקיים 3
המרכיבים הבאים:
1 . תפקוד שכלי לקוי: יכולת קוגניטיבית לקויה (מנת משכל 70 ומטה) היא המאפיין השכיח ביותר וגם המגדיר באופן החד ביותר אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. הדבר משפיע על היכולות התקשורתיות, איכות הזכירה ומידת גמישות ביישום ידע ומיומנויות שנלמדו.
2. קשיים בהתנהגות מסתגלת: מיומנויות וכישורים שהפרט מפעיל כדי לחיות באופן עצמאי- מיומנויות תפיסתיות (קריאה כתיבה…),מיומנויות מעשיות (מיומנויות תעסוקתיות למשל), מיומנויות חברתיות (אינטראקציה חברתית למשל).
3 . מערך התמיכות: מידת התמיכה כמאפיין מגדיר של מוגבלות שכלית התפתחותית- ככל שאדם צריך יותר תמיכה (משפחה, חברים, שכנים…) , כך המוגבלות שלו יותר קשה. ההגדרה מפרטת 4 רמות עוצמה של סוגי התמיכה השונים הדרושים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית: תמיכות טבעיות- המשאבים האישיים של  הפרט, המשפחה, החברים, השכנים…  תמיכות ללא תשלום- תמיכות שגרתיות בשכונה או בקהילה (מועדונים, חוגים וכו), תמיכות גנריות- הטבות ציבוריות שהאדם זכאי להן (תחבורה ציבורית, שירותים חברתיים ועוד) ותמיכות ייחודיות- הטבות –
שאלה 2
א.
מדובר בתכניות למניעה משנית כגון הוראה והכוונה לתלמידים עם מוגבלות שכלית, סנגור עצמי, תכנית לימודים תפקודית, מעבר לעצמאות, תעסוקה נתמכת ושימוש בטכנולוגיה, הן כולן דוגמאות למניעה משנית שמטרתה השגת חיים עצמאיים עד כמה שניתן.
התכנית הראשונה שיכולה לסייע לסיוון היא תעסוקה נתמכת ובתוכה  שיקום תעסוקתי- זהו שירות ממשלתי המספק כישורי הכשרה מקצועית, ייעוץ, הכוונה והשמה. כפי שאנו מבינים מהפוסט רמת המוגבלות של סיוון היא קלה ותכנית זו יעילה בקרב אנשים אלו. תעסוקה נתמכת היא מפעל במימון ממשלתי, המסייע לאנשים שלא היו יכולים להחזיק במשרה תחרותית באופן אחר, לקבל עבודה ללמוד את המיומנויות הדרושות כדי להצליח בעבודה זו ולהמשיך להחזיק בה. עוד דבר בתכנית זו שיכול לסייע לסיוון – תעסוקה נתמכת לא רק מעניקה התנסות בעבודה אלא גם מביאה לשיפור השכר  לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בנוסף התפתחות קשרי החברות המתקיימים בעבודה ואחרי שעות העבודה יכולה לתרום לה גם למציאת עבודות בעתיד בקלות יותר.
טכנולוגיה זהו דבר נוסף בתוך התעסוקה הנתמכת שיכול לסייע לסיוון. תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית יכולים לנהל תקשורת חברתית באינטרנט הודות לתכנית זו. הטכנולוגיה מעניקה תוכנות הדרכה ממוחשבות המשמשות ללימוד מילים המופיעות על שילוט, הדרכה לשימוש בחשבון ועוד. –
שאלה 3:
א.
ללקות למידה, ישנן הגדרות שונות, המשותף בכולן הוא *שמדובר בתחום לקות מובהק- לקות שהיא בפני עצמה, *הלקות היא נוירולוגית, פנימית לפרט- אינה על רקע רגשי, *קיימים הבדלים ברמת הביצוע, בכישורים וביכולת של הפרט בתחומי תפקוד שונים- זה שיש לקות בתחום מסוים, לא אומר בהכרח שבכל התפקודים יש קושי,* הלקות קיימת לאורך מעגל החיים- לא חולפת עם הגיל, *יכולה להופיע עם ליקויים אחרים- למשל הפרעת קשב עם לקות למידה, *מופיעה בכל קבוצות האוכלוסייה, בכל התרבויות ובכל המעמדות.
תחום הלקות בו אובחנה נופר הוא תחום הדיסלקציה- קשיים בתחום קריאה.
דיסלקציה היא הפרעת למידה ספציפית שמקורה נוירולוגי. היא מאופיינת בקשיים בדיוק או שטף של –
שאלה 4
(1)    לא נכון! הדיסלקציה היא ליקוי נוירולוגי, נזק במערכת העצבים שאינו הפיך. אמנם יכול להקל על הילדים עם הלקות אך לא יפתור או "ירפא" את הדילקציה.
(2)    לא נכון! יש צורך בתפיסה וזיכרון חזותי על מנת "לתפוס" את צורת האותיות והמילים ולזכור אותן, זה חלק מהמערכת המעורבת בתהליך הכתיבה.
(3)    לא נכון! לעיתים בתחילת הדרך, כאשר ילד לומד לכתוב לא מדובר בבעיה אלא בחלק מההתפתחות.
(4)    לא נכון! אחד מתחומי הקושי הנפוצים בקרב ילדים עם קשיים/ לקות במתמטיקה- הם קשיים –