הוראה יחידנית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 98
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2889
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

הוראה יחידנית ממן 13
שאלה 5 א' ד"ר דוד פסיג מנסה להגדיר את התכנים הלימודים שישקפו את צרכי העתיד. על פי תפיסתו החברה משתנה ולכן יש להתאים את תכנית הלימודים לאופי המשתנה של החברה. ד"ר דוד פסיג מציג ארבעה גלים של שינויים משמעותיים בהתפתחות החברה החל מהגל הראשון שהאדם עבר מצייד לחקלאות עד גל הרביעי – עידן הידע – עידן בו הידע מוכפל בזמן מאד קצר, במצב כזה בית הספר צריך לפתח תכנית לימודים שתשכלל את היכולת של התלמיד להתמודד עם מידע משתנה. בית הספר צריך לחשוב מה חשוב לו ללמד, משום שאין אפשרות ללמד את כל כמות המידע וכל בית ספר צריך לאפיין את הצרכים העתידיים ולפי זה לתכנן תכניות לימוד. העתיד משתנה כל הזמן ויש בו מידה רבה של אי ודאות, צריך למצוא תכנית למודים גמישה שתשכלל את היכולות של התלמיד ותפתח אצל התלמיד מיומנויות,גמישות,במהירות ולא ללמד רק עבודות, משום שהיום תוכנות הלימודים מחולקות לדספציפלינות לפי נושאים ואז הדרך לקבל את המידע היא דרך שינון, השינויים ואי הוודאות גדולים מאד שאי אפשר לבסס למידה על תמונה לא משתנה של המציאות. ולכן המשימה של בית הספר להכין את התלמיד לסביבה משתנה .
ד"ר פסיג טוען כי החלוקה הישנה של תוכנית הלימודים לדיסציפלינות, אינה עונה עוד על הצרכים. היום כל מורה מלמד את המקצוע שלו, בלי שום קשר עם מקצועות אחרים . לכן יש לפי דבריו לשלב בין המקצועות. מכיוון שתוכנית הלימודים הישנה לא עונה יותר לצרכים העכשוויים יש לשנות את מבנה צורת התוכנית ארגון חומר הלימוד ולהתאים אותה לגישה החינוכית שעליה מדברים ואנו מדברים על גישה יחידנית . שני גישות עיקריות שממנה נובעת הגישה השלישית המשלבת:
גישת המרכז= מי שצריך לפתח תוכניות לימוד אלו אנשי מקצוע שנמצאים במרכזים מסוימים כמו מט"ח, מרכז טכנולוגיה חינוכית שהם מפתחים תוכנית לימודים לטובת בתי הספר . זהו למעשה ארגון שכל תפקידו הוא לפתח תוכנית לימודים , ממוקד בתחום.
יתרונות:
לומדים תכנון לימודים כמקצוע שיתוף מומחים שיסייעו לפתח תוכנית לימודים עבודת צוות לפיתוח תוכניות לימודים ראיית על איכות חומרים גישה הפריפריה/המורה – הגישה אומרת שזו גם זכותו של המורה וגם חובתו ללמד וגם לפתח תוכניות לימודים. גישה זו אומרת שלמורה 2 תפקידים, ללמד וגם לפתח תוכנית למודים. יתרונות קשר טבעי לשטח – מורה למשל מלמד אקלים אז מורה בדרום יפתח תוכנית דגש על אקלים מדברי, בצפון יפתחו תוכנית מתאימה לאקלים הקר.