לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

חלק א':
שאלה 1:
א. מה הוא מודל הקיבולת, מה הם מרכיביו העיקריים ומה הן ההנחות העומדות בבסיסו, על פי מאמרו של שלום פיש "מודל הקיבולת להערכת יכולת הבנתם של ילדים את התכנים החינוכיים בטלוויזיה" (2000).
ב. תארו שתי מיומנויות הדרושות להבנה טובה של תכני הטלוויזיה והציגו את הקשר ביניהן לבין מודל הקיבולת.

חלק ב':
שאלה 3:
א. מה היא אוריינות תקשורתית (אוריינות מדיה)? הציגו הגדרה כללית למושג זה וכן שני מאפיינים של אדם בעל אוריינות תקשורתית גבוהה.
ב. מדוע חשוב שקובעי מדיניות התקשורת, העוסקים בהפקה ובשיבוץ של תכנים המיועדים הן למבוגרים והן לילדים, יכירו את מאפייניו של ילד, שהוא בעל אוריינות תקשורתית נמוכה? הסבירו תוך אזכור מפורש של שני המאפיינים שדנתם בהם בסעיף א'.

שאלה 5:
א. מהי השערת התחלוף?
ב. עד כמה חזקה ההשפעה של הטלוויזיה על ילדים ע"פ השערת התחלוף? הביאו תימוכין מחקריים לטענתכם.

חלק ג':
בחלק זה עליכם להחליט אם ההיגד נכון או לא. ההסבר יכלול תיאור של מחקר או גישה מחומר הקורס וכן קישור מפורט של תיאור זה להיגד. אורך התשובה לכל סעיף עד עשר שורות.
א. המושג "תשומת לב מגיבה" מחזק את הטענה כי ילדים מתמכרים לטלוויזיה.
ג. תהליך הלמידה מהטלוויזיה מושפע לרוב ממשתנים מתווכים.
ד. הגישה הפרשנית מציגה את הבנת הילדים את הטלוויזיה כמעמיקה פחות מזו של הצופים המבוגרים.