ליקויי למידה בחשבון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע ,
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 76
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1119

תקציר העבודה

העבודה הנוכחית כוללת מענה על השאלות הבאות:

שאלה 1:
החוקרים בדקו את החומר הלבן והאפור במוחות של בנות עם וללא תסמונת טרנר. בנוסף, הנבדקות ביצעו מטלות חישוב:
– מטלת חישוב אומדני (לדוגמה: האם 14+15 קרוב ל30 או ל60)
– מטלת חישוב מדויק (לדוגמה: האם 14+15 שווה ל29 או ל33)
א. ציינו יתרון וחיסרון של בחירה בקבוצת ניסוי של בנות עם תסמונת טרנר לעומת בנות עם לקות למידה בחשבון (ללא תסמונת).
ב. באיזה מהמטלות תצפו לקשיים בקרב קבוצת הניסוי? הסבירו.
ג. לפי ממצאי מאמר 19, מה יהיו לדעתכם הממצאים לגבי החומר האפור בשתי הקבוצות?
ד. מחקר המשך בחן את הפעילות המוחית של הנבדקות בזמן ביצוע המטלה. לפי מאמר 19, לאילו תוצאות תצפו בבדיקה כזאת? התייחסו בתשובתכם לשתי המטלות שבוצעו.
ה. האם ממצאי מאמר 19 תומכים במודל של דהאן? הסבירו.

שאלה 2:
מחקר רצה לבחון האם לדיסקלקוליה ישנו מקור גנטי. לצורך כך הוא גייס ילדים שאובחנו עם דיסקלקוליה ובחן את משפחתם: הורים, אחים, וקרובי משפחה מדרגה שנייה.
א. כיצד אפשר לקבוע אם לילד יש דיסקלקוליה? ציינו שתי דרכים והסבירו איזו דרך עדיפה לדעתכם?
ב. כיצד גיוס בני המשפחה יענה על שאלת המחקר? איזה עקרון נצפה למצוא בהנחה כי ישנו מקור גנטי?
ג. בהינתן שלרני יש דיסקלקוליה, מה הסיכוי של בן משפחה נוסף להיות מאובחן עם לקות כזו? התייחסו לשני בני משפחה שונים.
ד. אחותו של רני אובחנה כדיסלקטית. האם קשיי הקריאה אלו משנים את הסיכוי שלה להיות מאובחנת כדיסקלקולית? התייחסו למאמרים 14 ו17 בתשובתכם.
ה. אחיו של רני אובחן כבעל קשיי קשב (ADHD). האם קשיי הקשב משנים את הסיכוי שלו להיות מאובחן כדיסקלקול? התייחסו למאמרים 14 ו17 בתשובתכם.

שאלה 3:
השאלה הבאה מתבססת על חיפוש במאגרי מידע בהם מופיעים מאמרים בתחומי הקורס. על מנת לענות על שאלה זו עליכם לקבל הדרכה בספריית האוניברסיטה הפתוחה בנוגע למאגרי מידע!
א. בחרו שאלה מחקרית שנדונה בקורס ואין עליה הסכמה בין החוקרים. הציגו את השאלה לפי חומר הקריאה בקורס. הקפידו להציג מחלוקת, שני צדדים לוויכוח או סוגיות שלא ניתן להן מענה במסגרת המחקר שקראתם עליו בקורס. השאלה חייבת להיות קשורה באופן ישיר למאמר שתבחרו ותפקידכם להראות כיצד.
ב. חפשו אמר שלא נלמד בקורס שבו תופיע התייחסות לשאלה שבחרתם. הקפידו לבחור מאמר שעוסק באופן ישיר באחד מנושאי הקורס. אל תבחרו פרק מספר או מאמר סקירה אלא מאמר שמציג מחקר אמפירי. הגישו את תקציר המאמר שבחרתם יחד עם הממ"ן עצמו (התקציר לא ייכלל במספר המילים שמותר להגיש).
ג. ציינו את כל הפרטים הביבליוגרפים של המאמר: שמות החוקרים, השנה שבה התפרסם המאמר, שם המאמר, שם כתב העת, מספר הגיליון, ומספרי העמודים. דוגמה לכתיבה נכונה של פריטים ביבליוגרפים לפי חוקי הAPA מופיעה בחוברת הקורס.
ד. הסבירו – במילים שלכם – כיצד המחקר שמצאתם נוגע לשאלה שבחרתם, תוך התייחסות לאופן שבו המאמר מרחיב את הדיון מעבר לדיון שהוצג במאמרים שנלמדו בקורס. התייחסו גם לשיטת המחקר תוך שאתם מסבירים כיצד היא קשורה לשאלה. אל תניחו שתרגום התקציר ו/או המאמר ידבר בעד עצמו!
ה. כתבו את דעתכם לגבי השאלה שבחרתם. האם לדעתכם המאמר שבחרתם ענה על השאלה? מה נותר לא ברור גם לאחר המחקר שתואר במאמר שבחרתם? איזה מחקר המשך כדאי לעשות כדי לברר את השאלה שנותרה פתוחה? הסבירו.