תזה+מחקר, הקשר בין שביעות רצון מיציאה לחופשה לבין לחץ ושחיקה בקרב העובדים בחברת תדביק

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 11077
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

תקציר החברה עליה מתבסס המחקר הנה חברת תדביק. החברה עוסקת במתן פתרונות אריזה לתעשיות, כגון: ייצור מדבקות בגלילים, ייצור מכסי אלומיניום, ייצור ספרונים וייצור מדבקות "חכמות". עובדי החברה מונים כ-260 איש. מתוכם, מועסקים כ-120 איש במחלקת הייצור שבה העבודה מונוטונית לחלוטין, חסרת גיוון ונטולת שינויים. בשנתיים האחרונות נתקלה החברה במגמת ירידה בתפוקת העובדים במחלקת הייצור, המלווה גם בירידה באיכות עבודתם ולכן בעלייה בתלונות מצד לקוחות החברה. בעיה זו פוגעת ישירות ברווחיות החברה ובמוניטין העסקי שלה. כמו כן, נתגלתה מגמה בקרב עובדי הייצור שלא לנצל את ימי החופשה המגיעים להם. משוער כי הפגיעה בתפוקה ובאיכות היא כתוצאה מעליית רמות הלחץ והשחיקה בקרב העובדים, המיוחסת לאי-יציאה לחופשה. מחקר זה נועד לבחינת הקשר בין שביעות רצון העובדים מחופשה לבין רמות הלחץ והשחיקה מהן סובלים העובדים. במידה ויימצא קשר בין שביעות רצון העובדים מחופשה לבין רמות הלחץ והשחיקה נמליץ לבעלי החברה לחייב את העובדים ביציאה לחופשה תקופתית, ואף להציע לעובדים חופשות מסובסדות במטרה להוריד את רמות הלחץ והשחיקה ולשפר את תפקודם של העובדים.
למידת שביעות הרצון מהפוגה השפעה קריטית על יעילותה ותועלתה של ההפוגה. לבד מהשפעתה החיובית של היציאה לחופשה בהורדת רמות הלחץ והשחיקה נמצא כי שבעי הרצון מן החופשה חוו הקלה רבה יותר בלחצים ובשחיקה. Westman and Eden  (1997) החוקר זכה לסיועה של הנהלת החברה. השאלון הופץ בקרב עובדי החברה שיצאו לאחרונה לחופשה מרוכזת, בעת הפסקת הצהרים שלהם. החוקר פנה לעובדים באופן אקראי, בקש את סיועם,  והסביר את חשיבות המחקר וכי המחקר נערך למטרות לימוד בלבד. השאלון שחולק הוא שאלות סגור אשר הכיל את כלל המשתנים שהוגדרו במחקר. שאלון הסקר הקיף את התחומים הבאים: שביעות רצון מהיציאה לחופשה, לחץ בעבודה ושחיקה בעבודה.
המסקנות שנתקבלו מתוצאות המחקר הנן:
קיים קשר שלילי מובהק בין רמת שביעות רצון מחופשה לבין רמת הלחץ ממנה סובל העובד.
קיים קשר שלילי מובהק בין רמת שביעות רצון מחופשה לבין רמת השחיקה ממנה סובל העובד.
קיים קשר שלילי בין תכיפות היציאה לחופשה לבין רמות הלחץ והשחיקה מהן סובל העובד.
קיים קשר חיובי בין תכיפות היציאה לחופשה לבין שביעות הרצון מחוויית החופשה, דהיינו, ככל שמתארך פרק הזמן ללא יציאה לחופשה, יורדת שביעות הרצון מן החופשה כשזו מגיעה לבסוף. קיים קשר שלילי בין גיל העובד לבין רמת שביעות רצונו מחוויית החופשה.
קיים קשר חיובי בין גיל העובד לבין רמות הלחץ והשחיקה מהן הוא סובל.
כתוצאה ממסקנות המחקר מומלץ למנהלי החברה:
לאלץ את העובדים לצאת לחופשה תקופתית.
להציע לעובדים חופשות מסובסדות אשר יעודדו חוויית חופשה מוצלחת ומשביעת רצון.
לעשות מאמצים להגביר את רמת הגיוון, והאתגר במהלך העבודה.
המלצות למחקרי המשך:
1.                   מחקר הבודק את הקשר בין סגנון הניהול לבין רמות לחץ ושחיקה בקרב העובדים.
2.                   מחקר הבודק את השפעתם של תגמולים לא כספיים, כגון, ציונים לשבח או חופשות על חשבון החברה, על רמות לחץ ושחיקה בקרב עובדי החברה.
3.                   מחקר הבודק את הקשר בין אופי התפקיד (עבודה עם קהל, עבודה עצמאית, עבודה מול מכונות) לבין רמות הלחץ והשחיקה של העובדים.
ברצוני להודות ל-
תוכן העניינים

1 .         מבוא                                                                                        1
1 .1              תאור הארגון                                                                             1
1 .2              הצגת הבעיה בארגון                                                                   1
1 .3              מטרות המחקר וחשיבותן                                                           2
1 .3.1         מטרות המחקר- אקדמיות                                                         2
1 .3.2         מטרות המחקר – יישומיות                                                         2
2 .                  סקירת הספרות                                                                        3
2 .1        שביעות רצון מחופשה                                                                3
2 .1.1     שביעות רצון                                                                              3
2 .1.2     חופשה                                                                                      4
2 .1.3     שביעות רצון מחופשה                                                                5
2 .2        לחץ                                                                                          6
2 .2.1     לחץ כתגובה                                                                              6
2 .2.2     לחץ כגירוי                                                                                6
2 .2.3     לחץ כאינטראקציה של אדם וסביבה                                           7
2 .2.4     לחץ בעבודה                                                                              7
2 .3        שחיקה                                                                                      8
2 .4        הקשר בין שביעות רצון מחופשה ללחץ ושחיקה.                           10
2 .5        רציונל המחקר                                                                           13
2 .6        משתני המחקר                                                                           14
2 .7        השערות המחקר                                                                                    15
2 .8        מודל המחקר                                                                             15
3 .                  שיטת המחקר                                                                            16
3 .1        מתודולוגיה                                                                               16
3 .2        אוכלוסיית המחקר והמדגם                                                        16
3 .2.1     הגדרת אוכלוסיית המחקר                                                          16
3 .2.2     המדגם                                                                                      16
3 .2.3     התפלגות המדגם לפי תכונות דמוגרפיות                                       16
3 .3        הליך המחקר                                                                             19
3 .4        כלי המחקר                                                                               19
3 .5        שיטת הניתוח                                                                            20
3 .6        מגבלות המחקר                                                                         20
4 .                  ממצאי המחקר                                                                          21
5.                  דיון וניתוח                                                                                30 5.1        השערה מס' 1                                                                            30 5.2        השערה מס' 2                                                                            32
6 .                  סיכום, מסקנות והמלצות                                                           35
6 .1        סיכום                                                                                      35
6 .2       מסקנות                                                                                     36
6 .3        המלצות                                                                                                36
7.                  ביבליוגרפיה                                                                              38
8 .                  נספח א' – שאלון המחקר                                                           41
רשימת הלוחות מס' שם הלוח מס' עמ'
1 התפלגות העובדים לפי משתנים דמוגרפיים
1 6
2 התפלגות העובדים על פי  מין
1 7
3 התפלגות העובדים על פי וותק
1 7
4 התפלגות עובדים על פי הפעם האחרונה שיצאו לחופשה
1 8
5
התפלגות עובדים על פי מחלקות
1 8
6 התפלגות המדגם לפי מחלקה וחופשה אחרונה
2 1
7
מדדי מרכז ופיזור  –  לחץ.
22
8 מדדי מרכז ופיזור –שחיקה.
22
9
מדדי מרכז ופיזור –שביעות רצון.
23
1 0 הקשר בין לחץ לשביעות רצון.
23
1 1
הקשר בין מידת שביעות הרצון מהחופש למידת השחיקה
2 5
1 2
הקשרים בין המשתנים הסוציו-דמוגרפים – למשתני המחקר
2 7
1 3
מבחן t בלתי תלוי לבדיקת הבדלים בין מין לרמת לחץ, שחיקה ושביעות רצון
2 8
1 4
ניתוח שונות לבדיקת הבדלים בלחץ, שחיקה ושביעות רצון מחופשה לפי מחלקה
2 9
רשימת התרשימים מס' שם התרשים מס' עמוד
1 התפלגות עובדים לפי מין
1 7
2 הקשר בין שביעות רצון מהחופש לרמת הלחץ של העובד
2 4
3 הקשר בין שביעות רצון למידת השחיקה
2 6