עבודה מסכמת לקורס - ייצוג השואה בתקשורת

תקציר העבודה

מבוא
"אנו טייסי חיל האוויר האוויר הישראלי, בשמי מחנה הזוועות, קמנו מאפר מיליוני הקורבנות, נושאים את זעקתם האילמת, מצדיעים לגבורתם ומבטיחים להיות מגן לעם היהודי ולארצו – ישראל" (משפט זה אמר תא"ל אמיר אשל בהובילו את המטס של חיל האויר מעל שמי אושוויץ).
ב-26/01/05, בסמוך לציון 60 שנה לשחרור מחנה אושוויץ, שודר בתשע בערב ב"קשת" , בערוץ השני, סרטו של חיים הכט, "טיסה אחת בשבילנו". הסרט מתאר כיצד ידעו בעלות הברית על המתרחש בשואה, היו מודעות לזוועות באושוויץ, ולמרות שיכלו פעמים רבות למנוע מותם של רבים ע"י הפצצה אווירית, לא עשו דבר. במקביל, מתאר הכט גם את סיפור מטס חיל האוויר הישראלי הסמלי מעל אושוויץ ב-2003 . הסרט בוחן את מסלול הטיסה שהיה דומה לכל אחת מ-1417 הגיחות של מטוסי קרב אמריקנים ובריטים שעברו מעל אושוויץ.  חיים הכטסרטו של חיים הכט, התברג במקום הראשון בטבלת הרייטינג לתאריך זה, עם
5 .9% צפייה. "הסרט לא במקרה מוקרן בשבוע הזה, התאריך שלו אומר הכול, היום, יום רביעי, הוא התאריך הרשמי שבו נכנסו בעלות הברית לאושוויץ. מחר (חמישי) ייערך במקום טקס עצום בנוכחות 44 ראשי עולם, יהיו שם פוטין ושיראק, הקאנצלר ושלושה נשיאים אמריקנים, כל מי שאתה רוצה והכל כדי להצהיר 'אנחנו אתכם'. אני מביא עכשיו סרט שאומר, רבותיי יש כאן היסטוריה, אנחנו צריכים לראות מה קרה שמה." כך אמר חיים הכט בראיון לפני שידור הסרט.  בניתוח הסרט , אבחן שלושה אספקטים עיקריים: א. המדיום הטלוויזיוני כמעצב את תפישת העבר, תרבות פופולרית בישראל וערוץ 2 כערוץ מסחרי. כמו כן אדון בתפישת יוצר הסרט והבמאי, חיים הכט, כדמות פופוליסטית בתרבות הטלוויזיונית הישראלית העכשווית והחיבור שלו עם נושא השואה. ב. ניתוח תוכן של הדימויים המוטבעים בסרט זה בשני הסיפורים המקבילים המתוארים בו: החלק הראשון יתייחס לביקורת על התיאור ההיסטורי של חיים הכט, החל השני יעסוק בניתוח המשמעויות הסמליות בסיפור מטס חיל האוויר מעל אושוויץ. ג. מועד הקרנת הסרט: בדיון זה ארצה לעמוד על הסתירה שבין תוכן הסרט, שהוא מנקודת מבט לאומית-ישראלית (לוקאלית)   – לבין התאריך שבו הוקרן שהוא בעל משמעות בינלאומית אוניברסלית (גלובלית).