הקשר בין לחץ בעבודה לבין ביצוע התפקיד ושביעות רצון בקרב עובדי חברת "ידע ודעת"

תקציר העבודה

1 .
מבוא

1 .1 בעיית המחקר הדרישות לביצוע, הטבועות במערך התפקידים בארגון, הן מקור ראשי ללחצים בו. חברת "ידע ודעת" הינה חברה העוסקת בהדרכה מקצועית לארגונים ובייעוץ עסקי. החברה היתה בחסות ממשלתית, ולאחרונה עברה תהליך הפרטה. במסגרת השינויים שבוצעו בחברה התגלו חילוקי דעות בין ההנהלה לבין העובדים, ובין מחלקת השיווק לבין היחידות המקצועיות. הלחץ ב"ידע ודעת" בא לידי ביטוי בשני מישורים: בקרב ההנהלה ובקרב העובדים: בהנהלה קיים לחץ רב לגבי השינויים בכיווני הצמיחה של החברה: יש הסבורים ששינויים יש לבצעם באופן מיידי ומרוכז ויש הסבורים לבצעם בהדרגה. בקרב העובדים מופעל לחץ רב : קיימת תחרות מתמדת בין היחידות המקצועיות לבין עצמן, כל מחלקה מנסה להוכיח כי היא טובה יותר, קיים חשש לפיטורי עובדים וכתוצאה מכך נפגעת גם שביעות רצונם של אלו.
בשנים האחרונות נבדקים הבטים חדשים במחקר בתחום הלחצים ותוצאותיהם (Lazarrus,1991:Sulivan&bhagat,1992:Westman&Etzion.
1995). העניין בלחץ כנושא למחקר ניתן ליחוס להשפעות הלא רצויות שלחץ עלול לגרור. למרות ההתעניינות ההולכת וגוברת מספר המחקרים העוסקים בקשר שבין לחץ וביצוע עדיין זעום (ג'מל,
1 985).
בהצעת המחקר הנוכחית אנסה למצוא קשרים בין לחצים שנמצאו תואמים את עולם העבודה של עובדי "ידע ודעת" לבין ביצוע התפקיד(JOB  PERFORMANCE) ולבחון האם גורמים אלו "עולים בקנה אחד" עם שביעות רצון העובדים.

1 .2. מטרת המחקר מטרה אקדמית:
×         לבחון את הקשרים בין לחץ בעבודה לבין ביצוע התפקיד.
  ×         לבחון את הקשר בין לחץ בעבודה לבין שביעות הרצון.
מטרה יישומית:
×         הצעת מחקר זו תקנה כלים בידי הנהלת החברה ותעזור בגיבוש מסקנות ולקחים אפשריים לשיפור ההערכות הארגונית ולהחדרת השינויים, להורדת רמת הלחץ תוך הגדלת הביצוע  והגברת שביעות רצונו של העובד.
×         להוסיף נדבך להבטים החדשים בחקר הלחצים באמצעות בחינת קשרים אלו ברמות שונות.
תוכן עניינים :

1 .
מבוא                                                                                                                         3
1 .1
בעיית המחקר                                                                                                          3
1 .2
מטרת המחקר                                                                                                          3
2 .
סקירה ספרותית                                                                                                        4
     2.1 לחץ                                                                                                                    4
  2.1.1 לחץ בעבודה                                                                                                        5
  2.1.2 קונפליקט תפקידי                                                                                                            5
  2.1.3 עומס יתר בתפקיד                                                                                               6
  2.1.4 עמימות תפקידית                                                                                                 6
     2.2 ביצוע                                                                                                                 7
     2.3 שביעות רצון בעבודה                                                                                           8          2.4 תמיכה חברתית                                                                                                   8
     2.5 הקשר בין לחץ בעבודה לבין ביצוע התפקיד                                                                       9
  2.5.1 קיים קשר שלילי בין לחץ וביצוע                                                                           9
  2.5.2 הקשרים שבין לחצים וביצוע הנם לינאריים                                                                      10      2.6 הקשר בין לחץ בארגון לבין שביעות רצון בעבודה                                                  10   2.6.1 קיים קשר שלילי בין לחץ לשביעות רצון                                                                10      2.7 תמיכה חברתית במקום העבודה ממתנת את הקשרים שבין לחץ וביצוע                      
1 0      2.8 תמיכה חברתית במקום העבודה כמשתנה מתווך בין לחץ ושביעות רצון                     
1 1
3 .  הגדרות משתנים והשערות מחקר                                                                                12
     3.1
השערות מחקר                                                                                                    12
     3.2 הגדרות משתנים                                                                                                  12
4 .  מתודולוגיה                                                                                                               13
     4.1  אוכלוסיית המחקר                                                                                             13
     4.2  מערך המחקר                                                                                                     13
4 .3  קריטריונים לבחינת המערך                                                                                 13
4 .4  הליך איסוף נתונים                                                                                             13
     4.5   כלי המחקר                                                                                                       14
     4.6  השוואת כלי מחקר                                                                                             15
5.
עיבוד נתונים                                                                                                             15
     5.1  השערת מחקר מס' 1                                                                                           15       5.2  השערת מחקר מס' 2                                                                                           15
6 .
מגבלות המחקר                                                                                                          16
7.
ביבליוגרפיה                                                                                                                17 
8 . נספחים                                                                                                                      20