שיטות מחקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10075
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן עניינים
פרק ראשון- מבוא -.3-18
רקע –…3-6
   הצגת הנושא והארגון .3-5
                חשיבות הזכיינות בסביבה השיווקית העכשווית …3
                יתרונות וחסרונות בזכיינות –…3-4
                הצגת הארגון …4-5
   מיקוד המחקר 6
                בעיית המחקר -6
                נושא המחקר -.6
                שאלת המחקר -6
                מטרות יישומיות ותיאורטיות –…6
   סקירת הספרות -..7-10    המסגרת התאורטית 11-18
                הגדרת משתני המחקר ..11-12
                סיווג משתני המחקר -12-16
                המודל התאורטי של המחקר –…17
                השערות המחקר 18
פרק שני- המתודולוגיה של המחקר –.19-26
   המקורות לאיסוף הנתונים –19
                אוכלוסיית המחקר –.19
                המדגם –…19
   הליך המחקר- תכנון דרך איסוף הנתונים -20                 גישת המחקר -20                 מערך המחקר -20                 השיטות לאיסוף הנתונים ותאור כלי המחקר -20    תכנון אופן עיבוד הנתונים הגולמיים והצגתם –21-26
                עיבוד איכותני של נתונים –…21-23
                עיבוד כמותני של נתונים 23-26
פרק שלישי- תוצאות ראשוניות ומסקנות ..27-35
   תוצאות ראשוניות ..27-33
   מסקנות ראשוניות .34-35
פרק רביעי- מגבלות המחקר –.36
לוח זמנים משוער לביצוע המחקר …37
ביבליוגרפיה –…38-39
נספחים -40-45
פרק ראשון: מבוא
1.1 רקע
הצגת הנושא והארגון חשיבות הזכיינות בסביבה השיווקית העכשווית התפתחות הזכיינות היא מן התופעות המעניינות ביותר בתחום השיווק המודרני. שיטת הזכיינות פועלת במסחר ובשירותים, אך השפעתה ניכרת על תחומים אחרים בפעילות במשק. השפעתה הגלובאלית של המעצמה האמריקאית הפכה את הזכיינות המודרנית לתופעה חובקת עולם. כיום ניתן למצוא יישומי שיטת זכיינות במסעדות, בבנקים, במלונאות, באופנה ובענפים רבים נוספים (Alon,1999).
תופעת הזכיינות אינה חדשה בישראל, עסקי הזכיינות תופסים נתח ניכר מכלל המכירות הקמעונאיות (קוטלר & הורניק, 2000). הזכיינות מושכת זכיינים, מכיוון שהיא נותנת ליזמים כמעט בכל גיל, רמת השקעה, רקע וניסיון אפשרות ליהנות מתמיכת רשת גדולה בהקמת עסק עצמאי ובניהולו. תמיכת הרשת משפרת את מעמדם התחרותי של הזכיינים, ומקטינה את סיכונם. קוטלר והורניק (2000) מוסיפים "קל יותר לזכיינים ללוות כספים ממוסדות פיננסים, והם מקבלים תמיכה מתמדת בתחומים מגוונים, החל בשיווק ופרסום וכלה בבחירת אתרים ובגיוס כ"א". הזכיינות מושכת מזכים, מכיוון שהיא מציעה שיטה מהירה ובטוחה יחסית להתרחבות עסקית (Alon,1999).
יתרונות וחסרונות בזכיינות יתרונות הזכיין:
הזכיין נהנה מיתרונות הנובעים ממעמד המשלב היבטים של עצמאי ושכיר יחדיו (Alon,
1 999). א. השקעה מצומצמת וסיכון נמוך יחסית בהקמת עסק עצמאי (Palmer & Hartley, 1999).
ב. העדר צורך בניסיון וידע קודם בתחום (Alon, 1999).
ג. השתייכות לרשת גדולה בעלת מוניטין וניסיון (קוטלר & הורניק, 2000). ד. שם/סימן מסחרי ומוצר/שירות מבוקשים ובעלי מוניטין (Nicholas, 1997). ה. מערכת עסקית ומוצר/שירות שאיכותם מוכחת (Hoffman & Preble , 2001).
ו. "חבילת עסקה" מוכנה להפעלה המותאמת לשכפול (Palmer & Hartley, 1999).
ז. בלעדיות בייצוג הרשת באזור מוגדר (Alon, 1999).
ח. הדרכה מתמשכת לזכיין ולעובדיו (Nicholas, 1997). ט. סיוע מקצועי בהקמת העסק ובניהולו ע"י מומחים מטעם המזכה (בתחומים כמו מיקום נקודת      המכירה, שילוט ותצוגה, ניהול רכש ומלאי, שיווק ומכירות ועוד) (Alon,2001).
י. פרסומות וקד"מ בתקציב משמעותי ובהיקף ארצי (קוטלר & הורניק, 2000).
יא. עלויות נמוכות בתפעול ורכש, הנובעות מקנייה והפצה מרוכזת (קוטלר & הורניק, 2000).
יתרונות המזכה א. הרחבה מהירה של פריסת הרשת (Alon, 1999).
ב. השקעה מצומצמת במשאבים פיננסים וניהוליים וסיכון נמוך יחסית בהתרחבות הרשת (Palmer     Hartley &, 1999).
ג. גיוס הון שוטף למימון הוצאות תפעול, להרחבת אמצעי הייצור, להפצה, לפרסום ולקידום מכירות     (Hoffman & Preble, 2001).
ד. עמדת מנהיגות והשפעה בענף, כארגון גדול, בעל מוניטין ועתיר משאבים (Alon, 2001).
ה. צמצום הוצאות הניהול והתפעול ע"י רכש והפצה מרוכזים (קוטלר & הורניק, 2000).
ו. זכיינים בעלי מניע חזק להצלחה, הנובע מבעלות אישית (Shane, 1996).
ז. רגישות, גמישות ויכולת תגובה מהירה לתנאי השוק המקומי (Helfferich, Hindelaar & Kasper,     1997).
ח. סבירות גבוהה לקבלת העסק כמקומי ולמיעוט התנגדות מצד הקהילה להפעלתו (Alon,
1 999).
חסרונות הזכיינות:
א. הגבלת עצמאותו של הזכיין (Alon, 1999).
ב. עמדת מיקוח נחותה של הזכיין לעומת המזכה (Gamet-Pol, 1997).
ג. השתתפות המזכה ברווחי הזכיין בתגמולים חד פעמיים ו/או מתמשכים (Alon, 1999).
ד. חיוב הזכיין ברכישת מוצרים ושירותים מהמזכה או ממקורות המוגדרים על ידו (קוטלר & הורניק,      2000).
ה. קושי ועלות גבוהה לביטול הסכם הזיכיון, כתוצאה מעצמאותם של הצדדים (Alon,
2 001).
ו. צורך בהשקעה ניכרת מצד המזכה בתהליך הכניסה או ההסבה לשיטת הזכיינות (Hoffman   & Preble , 2001).
ז. הסעיפים בחוזי זיכיון, הנוגעים להבטחת בלעדיות באזור מסחרי מסוים קשים לאכיפה (Alon,     1999).
הצגת הארגון חברת נעלי "נימרוד" הוקמה בשנת 1944 ע"י צבי רוזנבליט. בחברה עובדים  כ-
5 0 אנשים. לרשת "נימרוד" 22 חנויות בזכיינות, מרבית החנויות ממוקמות בקניונים. המוצרים נמכרים ברשת ובסיטונאות בכ- 120 חנויות ברחבי הארץ.
קו מוצרי החברה מתאפיין בסנדלים ונעליים, כאשר 90% מהיקף המוצרים מתמקד בילדים.
המותגים (בנוסף למותג "נימרוד"):
Elefanten- ל"נימרוד" הסכם ייצור לנעלי פעוטות- "אלפנטן" הגרמנית. Kappa- ל"נימרוד" הסכם ייצור לנעלי "קאפה" עבור ילדים ונוער- מותג ספורט איטלקי. Clarks – "נימרוד" בעלת זיכיון היבוא הבלעדי בארץ למוצרי "קלארקס"- נעלי נוחות תוצרת בריטניה.
Polo Ralf Loren – "נימרוד" בעלת זיכיון היבוא הבלעדי בארץ לנעלי "פולו ראלף לורן" לילדים.
Weebok – "נימרוד" בעלת זיכיון היבוא הבלעדי בארץ לנעלי Weebok קו נעלי הילדים של חברת Reebok האמריקאית.
Keds Kids- ל"נימרוד" הסכם ייצור לנעלי קדס ילדים-המותג האמריקאי.
מתחרים:
בשוק הנעליים המתחרה העיקרית הינה חברת "גלי", בנוסף קיימות חברות מתחרות שהמודעות אליהן נמוכה כגון Fila, Papaya, ויבוא מתחרה.