עבודה סימניריונית בקרימינולוגיה בנושא הכאת ילדים - "הכאה כעונש - חינוך או אלימות?"

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 7090
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

תקציר ענישה גופנית כאמצעי חינוכי הינה נושא השנוי כיום במחלוקת חריפה, בישראל ובעולם כולו. אחת הסיבות לכך הינה הקשר הקרוב בין ענישה גופנית לבין אלימות התעללות בילדים.
מספר דגמים משפיעים על הגדרת התנהגות כאלימה, וכוללים את המניע, דפוסים תרבותיים, התייחסות למעשה ולתוצאה, המעגל הבין-דורי וכן החוק.
החשיבה השולטת היא שלא רק שהעונש הגופני הוא חיוני, אלא שהוא נתפס כטוב ויעיל, מפני שהוא מכוון לתכליות טובות ושתוצאותיו בתחום החינוך הן חיוביות ומיידיות. אולם מחקרים רבים מדווחים על השפעותיה השליליות של "המכה החינוכית" החל בגיל הינקות וכלה בבגרות.
עבודה זו סוקרת את מהות הכאת הילדים כגישה חינוכית בתוך המשפחה והשפעתה עליהם, ומטרתה להרחיב ולהגביר את המודעות לנזקים הרבים העלולים לנבוע כתוצאה משיטות חינוך אלה.
פתיח המשפחה האידיאלית משמשת מקלט מסכנות העולם החיצוני. עם זאת, עדיין קיים שימוש נרחב בשיטות חינוך נוקשות הכוללות הכאת ילדים.      השימוש בענישה מצד הורים, הגורמת לילדיהם כאב או השפלה, אינו רצוי, ואף עלול להיות מזיק ולפגוע לא רק בגופו של הקטין אלא גם בנפשו.
מחקרים פסיכולוגיים וחינוכיים מראים כי הכאה ככלל אינה רצויה, שכן ענישה "קלה" שראשיתה למטרות משמעת עלולה להתדרדר עם הזמן לאלימות קשה יותר, שכן ההורה חש שעליו להגביר את עוצמת העונש על מנת להעביר לילדו את המסר החינוכי שבו הוא מעוניין, ומשם, הדרך להתעללות שיטתית המסכנת את שלומו של הילד קצרה. במקום לעודד אצל הילד משמעת עצמית, עלולה היא לגרום לו נזקים פסיכולוגיים ניכרים,  עד כדי נזק של דימוי עצמי נמוך, חרדה וכעס. בהיותו של הורה מודל חיקוי לילדו, עלול הילד לסגל לעצמו צורת התנהגות אלימה ודפוס פיתרון בעיות אלים, באופן שמעגל האלימות ילווה אותו הלאה בחייו, ומקורבן לאלימות עלול הוא להפוך בבגרותו לאדם אלים בעצמו או להישאר במעגל הקורבנוּת. הילד תלוי בהורה, זקוק לאהבתו, להגנתו ולמגעו הרך. הפעלת ענישה הגורמת לכאב ולהשפלה אינה תורמת לאישיותו של הילד ולחינוכו, אלא פוגעת היא בזכויותיו כאדם. היא פוגעת בגופו, ברגשותיו ובכבודו ועלולה לפגוע בהתפתחותו התקינה. לכן, לדעתי, יש לשלול כל סוג של אלימות, ולוּ הקטנה ביותר, כלפי כל אדם ובמיוחד כלפי ילדים. תוכן עניינים
מבוא 4
ענישה ואלימות 6
ענישה חינוכית 6
"מכה חינוכית" והתעללות –…6
עקרונות בהגדרת אלימות 7
"מכה חינוכית" והתעללות –…7
האם אכן האלימות יעילה? –…8
החוק בישראל 10 חוק הנוער (טיפול והשגחה) התש"ך – 1960 -10 חוק העונשין, התשל"ז – 1977, סימן ו1 "פגיעה בקטינים וחסרי ישע" –..10 תיקון לחוק העונשין, התש"ן- 1989, "פגיעה בקטינים וחסרי ישע" .11
האמנה  לזכויות הילד …11
הדגמים המשפיעים על הגדרת התנהגות כאלימות –13
המעגל הבין-דורי –13
המניע –.14
דפוסים תרבותיים -…14
התייחסות למעשה או לתוצאה ופגיעה מתוכננת לעומת פגיעה ספונטאנית -14
היקף התופעה ומאפייניה 16
ארצות-הברית 16
ישראל –16
עמדות הורים כלפי "המכה החינוכית" -…17
משתנים סוציו-אקונומיים –18
השפעות של הכאה חינוכית על ילדים על ילדים 19
השפעות שליליות אפשריות בהכאה חינוכית ..19
ינקות –19
הגיל הרך -20 ילדות –20 גיל ההתבגרות והשפעות לטווח ארוך –21
האם אכן קיימת השפעה שלילית של הכאה חינוכית? -23
סיכום –.
5 ביבליוגרפיה …27