שיטות מחקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4022
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1. מבוא
1.1 רקע על חברת טוב טעם -.
1.1.1 בעיות בארגון ..
1.2 שאלת המחקר …
1.3 מטרות המחקר ..
1.3.1 המטרה האקדמית —
1.3.2 המטרה היישומית —
1.4 רלוונטיות המחקר לתרחיש .
2
2
2
2
2
3
3
3
2 . סקירת ספרות .
2.1 סקירה –…
2.2 מודל המחקר –
2.3 השערות המחקר .
4
4 9
9
3 . מתודולוגיה -..
3.1 הגדרת המשתנים
3.2 סיווג המשתנים ..
3.3 מערך המחקר –
3.4 דגימה
3.5 כלי המחקר -..
3.6 הליך המחקר –
3.7 מגבלות המחקר .
3.8 שיטה אלטרנטיבית –..
10
1 0
1 0
1 1
1 1
1 2
1 2
1 2
1 3
4 . הצעה לניתוח הממצאים –
14
6 . ביבליוגרפיה –
15
נספחים
17

1 . מבוא

1 .1  רקע על חברת טוב טעם חברת טוב טעם הנה חברה לייצור חטיפים וממתקים , המונה שבעה סניפים הפזורים ברחבי הארץ,  כולל סניף הייצור המרכזי הממוקם בגוש דן .
להלן התרשים הארגוני של חברת טוב טעם :
לאחרונה התחלף מנכ"ל החברה.
המנכ"ל הקודם ששם דגש על תהליך פיתוח המוצר הוחלף במנכ"ל השם דגש על הצד העסקי והשיווקי. כתוצאה מכך מבוצעים שינויים ארגוניים אשר מטרתם לייעל את שיטות העבודה , לתת מידע מגוון על פעילות החברה בזמן אמת ומתגבשת תוכנית לשיפור מיומנויות הדרג הניהולי .

1 .1.1 הבעיה בארגון כתוצאה מהרשום לעיל שונו מספר תהליכים אשר היו מקובלים עד כה בחברה אשר גרמו ללא מעט קונפליקטים בין העובדים השונים וליצירת תחרות לא בריאה בין העובדים הוותיקים לחדשים .
לדוגמא : קידום ומינוי מנהלים שהיה מקובל עד כה מקרב עובדי ייצור מצטיינים שונה וניתן דגש לכישורים הניהוליים יותר מאשר לכישורים הטכניים .

1 .2 שאלת המחקר המחקר ינסה לענות על שאלה – האם קיים קשר בין תפיסת סגנון ניהול לבין תחושות ההעצמה של העובדים בחברת טוב טעם ?  
1 .3
מטרות המחקר   המחקר ינסה לאסוף נתונים על סגנון הניהול בחברת טוב טעם, כפי שנתפס בקרב עובדי החברה ויבצע ניתוח השוואתי לסגנונות הניהול, שמתוארים בספרות המחקרית והיישומית בנושא זה. הניתוח נועד לבדוק את מידת הקשר בין סגנון ניהולי לבין תחושות ההעצמה של עובדים.  
1 .3.1 המטרה האקדמית העבודה תתבסס על ספרות מחקרית רלוונטית ותנסה לחזק/לאושש, או לחליפין להפריך את הזיקה בין שני המשתנים הנחקרים. זאת, על מנת לתת בסיס תיאורטי להנהלת החברה לצורך קבלת החלטות ניהוליות, שעליה לקחת ביחס למשאב האנושי של הארגון וביחס לדרך ניהולו של משאב זה. נושא סגנון הניהול נקשר בספרות המחקרית לתחושות ההעצמה ולמידת האפקטיביות של העובדים (ראה תימוכין בסקר ספרות להלן). לכן, יש לבדוק את מידת ההשפעה של הסגנון והמעורבות הניהולית על אפקטיביות תפעולית ועסקית בכלל ועל תחושות ההעצמה של העובדים בפרט.
המטרה האקדמית של עבודה זו היא למצוא תימוכין לנושא העצמת עובדים כתלות בסגנונות ניהול שונים.
1 .3.2 המטרה היישומית המטרה היישומית העיקרית של המחקר היא להגדיר כלים למדידת הקשר בין המשתנים הנ"ל ולהציע את השיטה הסטטיסטית המתאימה ביותר לניתוח הנתונים, שיתקבלו באמצעות כלי המדידה. המחקר ינסה  לגבש להנהלת חברת טוב טעם אמצעים לאבחנה ובחינה של אפקטיביות השיטה הניהולית הקיימת, לעומת שיטות אחרות, שמוכרות בספרות היישומית, כהמשך לממצאים על מידת קשר תחושת ההעצמה של העובדים לסגנון הניהול בחברה, כפי שנתפס בעיניהם.
בכך תינתן להנהלה אפשרות לראיה ביקורתית של הסגנון הניהולי הנהוג בחברה. המחקר ינסה להמחיש את מידת התרומה של העצמת העובדים לביצועים העסקיים ולהציג בפניה סגנונות ניהול אלטרנטיביים, שלפי תפיסת העובדים היו מעלים את מידת ההעצמה שלהם.       ההמלצות היישומיות יתבססו על תוצאות המדידות.   אם יימצא קשר חיובי בין המשתנים, יומלץ להנהלת טוב טעם לאמץ מדיניות, שתוביל להעצמה של עובדי החברה, כדי לשפר את הביצועים התפעוליים והעסקיים. שינוי המדיניות יחייב את המנהלים בכל הרמות במעורבות ישירה ובמחויבות אישית לפעול להעצמת העובדים.
אם יימצא קשר שלילי והשערת המחקר תופרך, יומלץ להנהלה לבחון גורמים אחרים, שיכולה להיות להם השפעה על תחושות העצמה של עובדים.
1 .4 רלוונטיות המחקר לתרחיש תחושת הניכור הקיימת, השחיקה והתחלופה בקרב העובדים הנן סממנים מובהקים לחוסר שביעות רצון ומוטיבציה נמוכה. הבעיות התפעוליות והעסקיות בחברה, שתוארו לעיל מחייבות חקר הקשר בין תפיסת סגנון הניהול, הנהוג בחברה, לבין תחושות ההעצמה של העובדים. הנהלת טוב טעם תקבל באמצעות מחקר זה נתונים, שיאפשרו לה לבחון בפרספקטיבה עסקית את מידת התרומה של סגנון הניהול המתאים לעובדים מועצמים, לביצועים העסקיים של הארגון בסביבה תחרותית.