הסוגייה הגרעינית בהקשר ההודי פקיסטני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3130
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תקציר הנושא אותו בחרתי להציג הוא אסטרטגיה ותפוצה גרעינית. מקרה המבחן אותו אנתח הוא הסוגיה הגרעינית בהקשר ההודי-פקיסטני. שאלת המחקר אותה אציג היא האם הימצאות נשק גרעיני בידי הודו ופקיסטן מסייעת ליציבות האזורית או דווקא מערערת אותה.במהלך העבודה אתמקד בעיקר בשנים 1998-2005, בשנים אלו התרחשו ארועים רבים אשר השפיעו על היחסים בין שתיי המדינות ועל היציבות הגרעינית באיזור.
בתחילת העבודה, בחלק התיאורטי, אציג את גישותיהן של Sagan ו- Walts. גישתו של Walts גורסת, כי קיומו של נשק גרעיני מסייע ליציבות האזורית. מנגד, גישתו של Sagan גורסת, כי קיומו של נשק גרעיני מערער את היציבות האזורית ועלול לגרום להתלקחות האזור כולו, ואף למלחמה גרעינית.
לאחר הצגת התיאוריה אתחיל לבחון את מקרה המבחן באופן כוללני , תחילה אציג את הרקע ההיסטורי והסיבות לפרוץ הסכסוך, לאחר מכן אפרט על ההתחמשות הגרעינית של הודו ופקיסטן, ובסוף הדיון אציג  את אירועי השנים האחרונות, המעידים על ניסיונות של הודו, פקיסטן וחלק ממדינות העולם   לקיים מגעים  פוליטיים ליישוב הסכסוך ולמנוע מלחמה גרעינית ומאידך, על ניסיונות התחמשות ופיתוח נשק גרעיני נוספים. לאור כל אלו, בחלק של המסקנות -אנסה ליישם את הנ"ל בתוך הגישות התיאורטיות אותן הצגתי בתחילת העבודה, ולבדוק את תקפותן בפועל. אציין, כי לאור הנתונים שיוצגו, קיימת בעיה לבחון את תקפות יישום המקרה עפ"י הגישות התיאורטיות, כיוון שהמשבר ההודי-הפקיסטני אינו מצא את סופו עד לעצם כתיבת עבודה זו.