עבודה סמינריונית בקורס יחסי גומלין בכיתה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8897
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

הבדלים בין תפיסות תלמידים את מוריהם בביה"ס היסודי, לעומת תפיסתם אותם בביה"ס העל-יסודי תלמיד בכיתות הנמוכות בביה"ס היסודי תופס את דמות המורה שלו באופן שונה לגמרי מתלמיד בכיתות ביה"ס הגבוהות.  השוני מתרחש בהדרגה במהלך כל שנות הלימודים – מהיסודי עד לחטיבה ואח"כ בתיכון. הסיבה לשוני בתפיסה הוא דרך ההסתכלות השונה בגילאים השונים וכמובן הצרכים הרגשיים והחברתיים השונים של קבוצות גיל שונות.
בחרתי לטפל בנושא זה מאחר והצבעה על ההבדלים בתפיסת המורה היא משמעותית, לכל העוסקים במלאכת חינוכו של התלמיד, להבנת עולמו של התלמיד, עם השינויים החלים בו במהלך התפתחותו מילד לנער. המשמעות איננה מסתכמת רק בהבנת הסתכלותו השונה של התלמיד, אלא גם בצרכיו הייחודיים ובהתאמת גישת המורה לגילאי התלמידים.
אני משערת כי אין תלמיד שאינו נושא אתו זיכרונות משמעותיים מבית הספר – לעיתים זיכרונות אלו קשורים בגישתו של מורה לקבוצת הגיל שאותה הוא מחנך.
עבודה זו מראה כי בגיל הצעיר יותר המורה נתפס כסמכות שאין עליה עוררין.
תלמידים, בכיתות הראשונות של ביה"ס היסודי, רואים במורה איש חכם, מורה דרך המאשר או מבטל את יכולותיהם ואישיותם. לעומת זאת בגיל ההתבגרות המורה נתפס כחלק מקבוצת המבוגרים שנגדה מופנים חצי ביקורת, אך מצד שני זוהי הקבוצה שלה זקוק הנוער כקיר מגן, חזק ותקיף. בגיל ההתבגרות יכול מורה להיות חלק מקבוצת המבוגרים המציבה גבולות ונותנת לנער הרגשה כי המסגרת סביבו חזקה דיה להכיל אותו על לבטיו, ביקורתו, ייסורי גדילתו וגיבוש זהותו. מצד שני מורה יכול להוות בגיל הזה דמות הזדהות, השונה והמנוגדת מההורים, שאותה מחפש הנער (כמו בסרט "ללכת שבי") וגם כמקור ידע חשוב.  כמו שתלמידים רבים נושאים אתם כל חייהם את זכר "המורה הרע", כך גם חרות בלבם של רבים המורה הטוב או הנערץ, שהיה עבורם מורה דרך בשל אישיותו, גישתו והתייחסותו אליהם.
מתוך זכרונותי, שם אני נוצרת דמותה של מורה כזו, ששינתה לחלוטין את תחושותי והישגי בביה"ס, מכל הבחינות, לטובה, נמשכתי לעסוק בנושא מורכב זה. מעט חומר מצאתי תוך כדי עבודה זו על תפיסות התלמיד את המורה ועיבודם של תפיסות אלו לכלי מיון למורים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים או כלי להדרכת מורים. אני חושבת כי תרומתה של עבודה מסוג זה עשויה להיות  משמעותית להבנת תפיסתו השונה של התלמיד את המורה בגילאים השונים והצרכים השונים של תלמיד בכל גיל.  תוכן עניינים
מבוא –.3
ראשי פרקים .4
נקודות מרכזיות בתיאוריות של התפתחות הילד לאורך שנות  ביה"ס 5
תפיסת תלמידים מורים ..8
תפיסת תלמידים מורים בבי"ס יסודי –..14
תפיסת תלמידים מורים בביה"ס העל-יסודי ..17
     7.    הבדלים בין תפיסת תלמידים מורים בביה"ס היסודי             לעומת תפיסת תלמידים את מוריהם בביה"ס העל-יסודי -…..….20
8 .   סיכום – מסקנות והמלצות –.26
9.  רשימה ביבליוגרפית -28