בית הספר כמקום היוצר שוויון הזדמנויות או משעתק את המבנה החברתי הקיים

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6129
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
החינוך הוא חלק מתהליך שבאמצעותו לומד כל דור בתורו את הידע המצטבר של החברה. בתי הספר הם אחת מסוכנויות הסוציאליזציה החשובות המעבירים את הידע לצד המשפחה, הדת ושירותי החברה. אולם בחברה מורכבת אין כל הבטחה שיהיו אלה ערכים משותפים ולכן התלמידים וסגל המורים  ובית הספר עשוי להתנסות בקונפליקטים בשעה שהם ממלאים את תפקידם.
כיום, קיימת מערכת החינוך, הממיינת את התלמידים למגוון רחב של מסלולי למידה שבמהלכם הם מקבלים סוגי חינוך שונים באורכם ובתוכנם. כל הילדים מתחילים את לימודים בבית הספר היסודי, אבל מסיימים אותם בסוגים שונים  של בתי ספר תיכוניים ושל מסודות להשכלה גבוהה.
כל בתי הספר מסודרים באופן כזה, שהילדים יחושו בסמכותם של חברי הסגל האמורים להצטייר כמודלים של חיקוי ולמידה. מעשיו של המורם נתמכים על ידי שאר חברי הסגל – המורים והמנהל והם מבודדים מכל התערבות חיצונית. ולכן כשעל המורה לכפות את סמכותו הוא מקבל את מלוא התמיכה מהמערכת ההיררכית בבית הספר. בתמורה מכיר המורה בסמכותם של אלה הנמצאים מעליו בין אם מדובר ברכזת השכבה או המקצוע ואף במנהל עצמו. לעיתים קרובות למדי אין המורה חופשי לארגן את תוכנית הלימודים, מערכת השיעורים ואת שעות העבודה שלו המוכתבות לרוב מלמעלה – חברי ההנהלה ואף משרד החינוך.
גם אלה הנמצאים בשלב גבוה יותר של ההיררכיה בבית הספר מוגבלים באופן דומה. המנהלים נשענים על השלטונות המקומיות ועלולים להיות מתוסכלים על ידם. מטרתה של מערכות השלטון השונות, בין אם מדובר בשלטון המקומי או הלאומי (משרד החינוך) היא להגדיל את דרך ההוראה את השפעתו על בוגרי המחר. הדבר נעשה כמובן על ידי המורה בכיתה שהוא בעל הסמכות ובעל יכולת לקבל החלטות שישפיעו בעתיד הקרוב והרחוק על הילד/התלמיד.
החינוך נעשה חשוב יותר ויותר בכל הנוגע לקביעת מעמדו של היחד. כתוצאה מכך תופס החינוך מקום חשוב ומרכזי בדיונים פוליטיים וחברתיים של שוויון הזדמנויות. במילים אחרות, המחזיק בתיק החינוך ברמה הלאומית וברמה המקומית יש לו את הכוח לעצב את דור העתיד. הוא זה שיקבע הלכה למעשה את עתידו של התלמיד מהרגע שכף רגלו של הילד בן השש נכנסת לכותלי בית הספר היסודי.
טענתי בעבודה זו היא כי קיימת סתירה בין מטרות בית הספר המוצהרות לבין מה שקורה בפועל בין כותלי בית הספר. מצד אחד, אין ספק כי תפקידו של בית הספר הוא לאפשר לתלמידים לממש את  מלוא הפוטנציאל שלהם ולצייד אותם בכלים ובכישורים המתאימים לעתיד. מצד שני, בית הספר פועל בתוך מערכת שלמה של לחצים המופעלים עליו מלמעלה, ובתוך כך תפקידו לשעתק את התרבות והמערכת התומכת בו. תרבות זו לרוב מלאה בתופעות של קיפוח, אפלייה ואי שוויון חברתי. ואכן אחת מהסוגיות החשובות של בית הספר היא צמצום הפערים החברתיים.
לסוגיית צמצום הפערים שני היבטים: הראשון פוליטי ועיקרו מאבק על הרחבת זכויותיהם של רבים להנאה משירותיו של בית הספר למשך תקופה ארוכה ככל האפשר. השני הוא חינוך מהותי ועיקרו התאמת בית הספר למילוי תפקיד של מקדם השוויון בחברה.
ולכן, השאלה עליה אנסה לענות בעבודתי זו תוך כדי בסיסם בבית הספר המקיף ביהוד היא האם בית הספר המקיף  מביא ליד התקרבות חברתית בין תלמידים מרקעים שונים ובעלי יכולות שונות ובדרך זו תורם לשוויון חברתי; או שבית הספר משתעתק את הבידול הקיים ממילא? וכיצד זה בא לידי ביטוי בראיונות על התלמידים.
תוכן עניינים
מבוא …………………………………………………………………………………….. עמ' 3
סקירת ספרות ……………………………………………….………………………. עמ' 5
מבנה בית הספר …………………………………………………………………… עמ' 10 ממצאים – ניתוח ראיונות …………………………………………………….. עמ' 12
סיכום …………………………………………………………………………………. עמ' 22
רשימת ביבליוגרפיה …………………………………………………………- עמ' 26