בדיקת יעילותן והתאמתן של שתי שיטות ביהביוריסטיות להתמודדות עם בעיות התנהגות הנובעות מהפרעת ADHD: חיזוק חיובי וענישה

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8217
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

בעבודה זו בחנו שתי שיטות ביהביוריסטיות להתמודדות עם בעיות התנהגות הנובעות מהפרעת ADHD: חיזוק חיובי וענישה. מטרת המחקר הייתה לבדוק את היעילות של כל אחת משיטות אלו בכדי לבחון את מידת התאמתן כטיפול לילדים הסובלים מ  ADHD. בעיות התנהגות הן אחד הקשיים עמם נאלצים מורים בחינוך הרגיל ובעיקר בחינוך המיוחד להתמודד במסגרת בית הספר והורים במסגרת הביתית. בעיות התנהגות של ילדים ומתבגרים  נובעות מסיבות שונות. הסיבה לבעיות ההתנהגות שיבואו לידי ביטוי בעבודה זו יתייחסו לתוצאות ההפרעה הנקראת ADHD- הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, ממנה סובלים ילדים רבים בבתי הספר. הפרעות התנהגות אלה מעסיקות מורים רבים הנאלצים להעניק זמן רב מהשיעור להתמודדות עם הפרעות כגון: קימות רבות מהכיסא, קופצנות יתר, הסחת דעתם של תלמידי הכיתה, התפרצויות רגשיות ולעיתים הפרעות קשות יותר כדוגמת זריקת שולחן/ כיסא על תלמיד או מורה, אלימות מילולית בוטה וכדומה. במצבים אלו על המורה להשקיע זמן ומאמץ פיזי ונפשי רב על מנת להתמודד עם ילדים אלו המסיחים את דעתו ואת דעת שאר תלמידי הכיתה. על מנת להתמודד בצורה יעילה עם בעיות התנהגות בכיתה עליו להכיר שיטות שונות לעיצוב התנהגות ולבחור את השיטה המתאימה ביותר לאופיו, לאופי התלמיד ולסיטואציית המקרה. מטרתה של הבניית התנהגות היא הכחדה של התנהגות שלילית.
הבניית התנהגות מתמקדת בבניית תוכנית לשינוי התנהגות השלילית ובהגדרת התנהגות חלופית רצויה.
על מנת השתמש בתוכנית לעיצוב התנהגותם של ילדים הסובלים מבעיות התנהגות ניתן להשתמש במספר שיטות ביהביוריסטיות קיימות. עבודה זו תתמקד בבדיקת יעילותן של שתי שיטות ביהביוריסטיות שונות לעיצוב התנהגות, כאשר האחת- חיזוק חיובי, בעלת אופי חיובי כיוון שניתן מחזק חיובי מיד לאחר התגובה, ואילו השנייה- ענישה, בעלת אופי שלילי כיוון שהגירוי הבא בעקבות ההתנהגות הנו בלתי נעים.
על מנת להכיר כל שיטה לעומק נציג את עיקריה וכן את יתרונותיה וחסרונותיה. בעזרת הצגה זו נדון בעדיפות של כל אחת מהן בהתאם לאופי הגישה ולסיטואציה הדורשת עיצוב התנהגות. ברור כי לדמות המורה תפקיד חשוב בעיצוב הנהגות הילד ולכן עליו לדעת בדיוק כיצד להפעיל כל שיטה ומהם השלבים לעיצוב התנהגותו. כמו כן, המורה צריך לעבוד באופן שיטתי ועקבי ביותר ולכן סביר להניח כי עיצוב התנהגות אינה מתאימה לכל דמות מחנכת.
גם להורי הילד יש תפקיד חשוב  בעיצוב התנהגותו של ילדם. ההורים מהווים חלק בלתי נפרד  מחייו ומהתנהלותו, ולכן חשוב שיעברו הדרכה שתסייע להם להיות שותפים מלאים בתהליך עיצוב ההתנהגות על הצד הטוב ביותר. המחקר בודק את  יעילותן של שתי שיטות ביהביוריסטיות: שיטת החיזוק החיובי מול שיטת הענישה.
כאשר השאלה העומדת בבסיס המחקר היא מהי מידת היעילות של שיטת החיזוק החיובי מול שיטת הענישה בטיפול בילדים הסובלים מ- ADHD.
בדיקת היעילות תיעשה באמצעות תובנות שיעלו מהסקירה התיאורטית ובאמצעות תובנות שאנו נסיק מסקירה זו.