התעללות מינית בילדים: השפעות קצרות טווח וארוכות טווח על הקורבן

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2266
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

בעבודה זו אעסוק בהשפעות קצרות וארוכות הטווח של התעללות מינית בילדים.
אתחיל בפרק קצר המתאר את המושג התעללות מינית כמקרה ספציפי של טראומת ילדות, שהרי לא ניתן לדון בתופעה מבלי להגדירה קודם לכן.
בנוסף, אתאר בפרק הראשון את הבעייתיות במדידת השכיחות של מקרי התעללות מינית ואנסה להסביר מהיכן נובע קושי זה.
בהמשך, בשני פרקים נפרדים, אדון בהשפעות קצרות הטווח וארוכות הטווח. הסימפטומים קצרי הטווח מוגדרים בתקופה של התרחשות המקרה ועד לגיל ההתבגרות, וההשפעות לטווח הארוך מוגדרות בתקופה שלאחר גיל ההתבגרות ועד תום החיים. בפרק על ההשפעות לטווח הקצר אראה כיצד מתייחסים לסימפטומים מההיבט החברתי, המשפחתי והפסיכולוגי – קליני. ולסיום, בפרק האחרון, אתאר, כפי שציינתי, את ההשפעות לטווח הארוך. היות וההשפעות הן רבות ומתפרסות לתחומים רבים בחיי הקורבן, אביא את מרבית הסימפטומים המוכרים ואתמקד בהשפעות ספורות שחשתי צורך רב יותר לבחון אותן.
אלה הן ההשפעות על הזיכרון של הטראומה, כיצד קורבן התעללות מינית הופך לחסר בית (Homeless) וכיצד ההתעללות המינית בילדות משפיעה על התפקוד ועל מיומנות הקורבן כהורה.
תוכן עניינים:
מבוא
עמוד 2
התעללות מינית בילדים עמוד 3
השפעות קצרות טווח עמוד 4
השפעות ארוכות טווח עמוד 6
סיכום עמוד 8
רשימת מקורות עמוד 9
מבוא:
בחרתי לפתוח את העבודה בציטוט קטע מספרה של פרייזר סילביה (בתוך דויטש, 1997) "בית אבי". פרייזר תיארה בספרה את חוויותיה כקורבן של התעללות מינית מצד אביה:
"זרועותיי צמודות לצידי גופי, רגליי משתלשלות כתולעים, אבא דוחף אותי אל המיטה שלו. אני אוהבת את אבא. אני שונאת את אבא. אוהבת שונאת, אוהבת שונאת. (…) אני פוחדת להכות אותו באגרופי. אני פוחדת לספר לאימא. אני יודעת שהיא אוהבת את הלן (אחותה המבוגרת ממנה בארבע שנים) כי היא טובה, אבל אותי היא לא אוהבת, כי אני מלוכלכת, מלוכלכת.
אשמה, פחד, אשמה, פחד, פחד, לכלוך, פחד פחד פחד פחד פחד פחד…" (פרייזר בתוך דויטש, 1997, 8).
            הציטוט לעיל מביא את התחושות הקשות והמצמררות שחשתי כשקראתי את הקטע לראשונה והם אלה שהביאו אותי לבחור בנושא זה כנושא העבודה הזו. בעבודה זו אעסוק בהשפעות קצרות וארוכות הטווח של התעללות מינית בילדים.
            אתחיל בפרק קצר המתאר את המושג התעללות מינית כמקרה ספציפי של טראומת ילדות, שהרי לא ניתן לדון בתופעה מבלי להגדירה קודם לכן. בנוסף, אתאר בפרק הראשון את הבעייתיות במדידת השכיחות של מקרי התעללות מינית ואנסה להסביר מהיכן נובע קושי זה.
            בהמשך, בשני פרקים נפרדים, אדון בהשפעות קצרות הטווח וארוכות הטווח. הסימפטומים קצרי הטווח מוגדרים בתקופה של התרחשות המקרה ועד לגיל ההתבגרות, וההשפעות לטווח הארוך מוגדרות בתקופה שלאחר גיל ההתבגרות ועד תום החיים. בפרק על ההשפעות לטווח הקצר אראה כיצד מתייחסים לסימפטומים מההיבט החברתי, המשפחתי והפסיכולוגי – קליני.
ולסיום, בפרק האחרון, אתאר, כפי שציינתי, את ההשפעות לטווח הארוך. היות וההשפעות הן רבות ומתפרסות לתחומים רבים בחיי הקורבן, אביא את מרבית הסימפטומים המוכרים ואתמקד בהשפעות ספורות שחשתי צורך רב יותר לבחון אותן. אלה הן ההשפעות על הזיכרון של הטראומה, כיצד קורבן התעללות מינית הופך לחסר בית (Homeless) וכיצד ההתעללות המינית בילדות משפיעה על התפקוד ועל מיומנות הקורבן כהורה.