עבודה מעולה!!! בציון A . רצינית ויסודית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7204
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תכנית פיתוח מנהלים מנהלות הדרכה     תקציר אחד השינויים המאפיינים את התפתחות עולמות ההדרכה בארגונים ("לותם" פיתוח ארגוני והדרכה), ניכר בהבנה כי הדרכה היא תהליך למידה המאפשר:
–          תהליך התפתחות מקצועי ואישי של בעל התפקיד.
–          תהליך התפתחות צמיחה ושינוי של מציאות התפקודית והניהולית בארגון.
המציאות מלמדת כי יותר ויותר תהליכי הדרכה הם נגזרת וביטוי יישומי של שינוי תרבותי (חזון), שינוי עסקי (פעילות חדשה) ופיתוח מנגנוני ניהול (פיתוח מנהלים, הכשרת עתודות ניהול) שהארגון מבקש ליצור. הדרכה משמעותית מזוהה ככלי ניהולי תומך, משלים והכרחי ליישום תהליכי ניהול (הערכה, מיון, הנעה) הנעת תהליכים והטמעת שינויים.
הקווים המנחים תכנית לפיתוח מנהלים, כך לפי ד"ר אלכס שניידר (שניידר, אלכס. 2002) מתייחסים לתנאים הסובבים את השינויים הנדרשים מההדרכה והשאלות המרכזיות שיש בתחום זה: מדוע? לשם מה? מי? מתי? והיכן? כמו גם המחויבות להתפתחות מתמדת ולשיפור מתמיד הן של הארגון והן של צוותי ההדרכה, ומנהיגות חזקה שתפקידה לתמוך, להוביל ולפעול למען שיפור מתמיד.
עבודה זו תתמקד בארגון, שהוא, תת מערכת במשרד החינוך – מתי"א – מרכז תמיכה אזורי. המתיאות התפתחו בעקבות יישומו של חוק החינוך המיוחד בשנות ה – 90, ותציע תכנית לפיתוח מנהלות הדרכה של החינוך המיוחד באחת המתיאות בארץ.
מערכת החינוך מכירה בחשיבות ההדרכה כגורם המקדם תהליכי שינויי בבתי הספר, על ידי תהליכים דו סטריים של רעיונות בין המטה (משרד החינוך) לבין השטח. בעבר התמקדה ההדרכה בעיקר בהעברת ידע, חונכות למורים ושיפור הישגי התלמידים. עם הגברת תהליכי קידום של האוטונומיה הבית ספרית, מעגלי ההדרכה הורחבו לתפקידים נוספים כמו הפצה והטמעה של ידע חדש בתחום תכניות לימודים ואסטרטגיות הוראה, הפצת תכניות פדגוגיות ומסרים לימודים וחינוכיים ע"י הובלה ופיתוח צוותים בבתי ספר.
כיום מצופה מהמדריך לסייע בהובלת שינוי עמדות בקרב צוותי ניהול ומורים לקראת פדגוגיה אחרת: לתמוך בהכנסה והטמעה של תהליכים חדשים בבתי הספר, ולסייע למנהל להוביל את השינוי המקצועי, המערכתי והארגוני בבית ספרו ולשם כך הוא זקוק למיומנויות ולכישורים ניהוליים.
תוכן עניינים
תקציר. 2
מבוא – הצגת הארגון 4
פרק א' – איתור צרכים.. 7
פרק ב' – פיתוח  תכנית מנהלות הדרכה – שיטה. 11
פרק ג' – תכנית פיתוח מנהלות הדרכה – יישום וביצוע. 12
פרק ד'  – הערכה אפקטיבית של התכנית לפיתוח מנהלים.. 15
סיכום ומסקנות. 19
ביבליוגרפיה. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.21
נספחים.. 22