שלילת פיצויי פיטורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8676
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

אנו נבחן בעבודה את המקרים בהם ניתן לשלול או להפחית את פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד כבר בפתח הדברים יאמר כי הזכות לפיצויי פיטורים הינה זכות חוקית מוקנית לעובד ושלילתם הינה בגדר החריג לכלל, החוק שמגדיר זכות זו הוא חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג 1963. החוק, כמו רוב החוקים הסוציאלים נחקק מתוך הבנה כי יחסי עובד מעביד מצריכם רגולציה וזאת בעיקר מנת להשוות את יחסי הכוחות הבלתי שיוויוניים מעצם הגדרתם בין העובד למעביד. החוקים הסוציאלים נועדו להגן על העובד מפני המעביד שברוב המקרים נמצא בעמדה חזקה בהרבה מהעובד, כך שהעובד אינו יכול לעמוד על זכויותיו מתוך פחד  שאם יעמוד על זכויותיו- יפוטר. בנקודה זו, החוק מתערב לטובת העובד ומחייב את המעביד לשמור על זכויות העובד. חוק פיצויי הפיטורים עצמו, הוא נחקק בשנת 1963. עד לשנה זו לא היה כל חוק שחייב את המעביד לשלם לעובד סכום מסוים בתום תקופת יחסי העבודה, אולם היה נהוג כי העובד יקבל מענק כלשהו על תרומתו למקום העבודה משך שנות עבודתו אצל המעביד. החוק הסדיר את הזכאות החוקית לפיצויי פיטורים, הראציונלים שעמדו מאחורי חקיקה זו הם שניים:
§         לפצות את העובד בגין הבלאי האנושי שנגרם לו במהלך שנות עבודתו אצל המעביד §         לאפשר לעובד קיום בכבוד בתקופת הביניים שבין מקום עבודה אחד למשנהו.  יחד עם זאת, קיימים מקרים בהם הענקת פיצויים לעובד מסוים אינה מוצדקת, לדוגמא עובד שמעל באמונו של מעבידו, גנב ממנו ועבר עבירות נוספות מהסוג הזה, הענקת פיצויים לעובד כזה מנוגדת לחוש הצדק הבסיסי של כל אדם והינה בגדר "הרצחת וגם ירשת". בעבר ניתן היה להצביע על מגמה ברורה של סלחנות מצד בתי הדין לעבודה והם נטו לאשר תשלום פיצויי פיטורין גם במקרים של גניבה מהמעביד. גישה זו נבעה מהרוח הסוציאלית של דיני העובדה בישראל ובעיקר מתוך נטייה מובנת ולדעתי גם מוצדקת, של בתי הדין לעבודה, להגן בראש ובראשונה על זכויות העובד- הרי לשם כך הוקמו בתי הדין. אולם נטייה זו הובילה לא פעם את בתי הדין לתוצאות אבסורידיות בהם כמעט בלתי אפשרי היה לשלול מהעובד את פיצויי הפיטורין. נטל ההוכחה שהוטל על המעביד כדי להוכיח שפיטורי העובד ארעו בנסיבות קיצוניות כל-כך שהן מצדיקות את פיטוריו  ללא פיצויים היה כבד מנשוא וכמעט ולא הציחו המעבידים לשאת בו.
כיום, בחוק פיצויי הפיטורין ישנם 2 סעיפים המתייחסים למקרים בהם ניתן לשלול את פיצויי הפיטורין מעובד. בסעיפים אלה תעסוק העבודה.
ע"פ חוק עם סיום יחסי העבודה וניבדוק כיצד יושמו ההוראות החוקיות בעיניין זה בפסיקה.
עבודה זו עיניינה בשלילת פיצויי פיטורין מעובד.
העבודה עם הערות שוליים, ללא ביבליוגרפיה