עבודת סיום קורס פילוסופיה הודית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1554
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

תוכן עניינים
  מבוא —  1
רקע היסטורי –…  2
השפעת הבודהיזם על אשוקה –
3
הצגת מאמר ט"ו וניתוחו –.
4-5
סיכום -…
6
ביבליוגרפיה
7
מבוא
עבודה זו תעסוק, בעיקר, בעקרונות המוסר שניסה להנחיל אשוקה לעם ההודי בתקופת שלטונו כמלך, עם דגש על חוקי האתיקה בתוך מערכת המשפט דאז.
המלך אשוקה (המאה ה-3 לפנה"ס), באמרותיו וחוקיו, הושפע רבות מהבודהיזם.
תחילה נציג רקע היסטורי קצר על המלך, דרכו, וגישתו לפני ואחרי הפגישה עם הבודהיזם. בהמשך נתמקד בהשפעות הבודהיזם על חוקיו, צוויו ואמרותיו. לאחר מכן נציג אחת מאמרותיו הרבות, העוסקת בדרך המשפט, וננתח אותה בצורה אובייקטיבית. דעתנו שלנו תוצג אף היא לאחר הניתוח. רקע היסטורי:
             אשוקה היה המלך השלישי בשושלת ה"מאוריה" אשר ירש את קיסרות סבו צ'אנדראגופטא מאוריא.
לפי המסורת סבו הושפע מאלכסנדר הגדול וכך יסד בעצם את הקיסרות העתיקה ביותר בדברי ימי הודו. אשוקה ("הנקי מצער וכאב") מלך על כל שיטחה של הודו, ועל שטח רחב בצפון מערב הממלכה אשר כלל גם את אפגניסטן וחלק מאסיה המרכזית.
 בשנה השביעית למלכותו הושפע אשוקה מנזיר בודהיסטי ושוכנע להיהפך ל"אופאסאקא" – מאמין חילוני בבודהא, האמונה בתורה הבודהיסטית  היותה נקודת מפנה מכרעת בחייו של אשוקה. אשוקה ניצח את אויביו אולם זוועות המלחמה נגעו לליבו, לכן החליט לזנוח את האלימות ולעבור לכיבושים בממלכת הרוח, מכיבוש ארצות פנה לכיבוש הרוח והמוסר  בשל השפעתה של התורה הבודהיסטית חל  מפנה גדול חל במדיניותו הצבאית, בחייו הפרטיים וביחסיו עם הזולת. ( רופא ,
1 968, ע"מ ז-ח)          אשוקה הפך מצ'אנדאשוקה – אשוקה המשמיד לדהארמאשוקה – אשוקה הצדיק הוא התקרב והזדהה-