השתתפות פוליטית בעידן תקשורת המונית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3279
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

המחלקה למדע המדינה השפעת ריבוי אמצעי התקשורת על המערכת הפוליטית בישראל עבודת סיום (רפרט) במסגרת הקורס:
האם תוכל הדמוקרטיה לשרוד את מהפכת התקשורת?
מבוא
היסוד הויזואלי בעין האנושית מאפשר לאדם לתרגם את הנראה לו לכושר שיפוט אישי, להבחנה בין אמת לשקר, לצירוף בין חושי נדרש לצורך בירור המציאות ותרגומה לשפת המעשה.
המצאת המצלמה היוותה מהפכה של ממש בתקשורת הבין אישית. המצלמה החליפה את העין האנושית כמקור מידע לצופה ונטלה ממנו את המימד החושי הנחוץ על מנת לשפוט את אשר הוא רואה.
מעתה, הצופה בתמונה נתון כל כולו  בידיו של הצלם אשר מסוגל לקבוע את הפרשנות שהצופה ייתן לתמונתו באין מימד בין חושי אשר הצופה, כאמור, נדרש לו על מנת לקיים שיפוט אישי מהימן.
מאז ימי המצלמה הפשוטה, "עברו מים רבים בירדן", ועתה, מוצפים בני האדם באלפי מסרים ממסרים שונים מידי שעה, באמצעי תקשורת רבים ומגוונים אשר מרגילים את האדם להימנע יותר ויותר משיפוט אישי מעמיק ומהימן על סמך חושיהם ולהעביר את היכולת החושית שלהם לידי אמצעי התקשורת השונים אשר מעצבים את תפיסותיהם והשקפותיהם "ככלי ביד היוצר".
הדבר משפיע מאוד, במיוחד בשני העשורים האחרונים על המימד הפוליטי. התקשורת הפוליטית המסורתית מפנה במהירות את מקומה לפוליטיקה של העת החדשה, אשר מושפעת יותר ויותר ע"י אמצעי התקשורת.
כך, אנו מוצאים את עצמנו במצב אבסורדי, בו אמצעי התקשורת, והאופן בו הם פועלים, הם המכתיבים את הדרך בה יפעלו המנהיגים הפוליטיים, את העמדות שיציגו, האם יאמצו אסטרטגיות ארוכות טווח, ובמקרים רבים נבחין כי האנשים הסובבים מקרוב את המנהיגים הפוליטיים הם דווקא אנשי תקשורת מסוגים שונים ולא אנשי אסטרטגיה.
במסמך זה אנסה לבחון את התמורות אשר חלו בדמות המפלגות בישראל ואת התרומה של אמצעי התקשורת ודרך פעולתם להחלשת המפלגות ולפרסונליזציה של המערכת הפוליטית.
ייתכן ויש בהשפעה זו, השפעה מהפכנית לדעתי, איום על המימד הבסיסי ביותר של הדמוקרטיה ולפיו בחירת המועמדים הינה על ידי שיפוט אמיתי של יכולותיהם, והחלפתו בבחירת מועמדים באמצעות שיפוט של התדמית התקשורתית שהם ויח"צניהם יצרו להם.