תעמולה חברתית מול תעמולה מסחרית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3447
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תעמולה: עקרונות ויישומים עבודה מסכמת תעמולה חברתית מול תעמולה מסחרית ערך החיים חלק א: תעמולה חברתית – סרטון נגד עישון נרגילה א. בסרטון זה מועברת נימה מעורבת. בתחילת הסרטון הנימה צעירה, קלילה, ארוטית מעט וניכר גם פן הומוריסטי, בזכות ברווז הגומי המככב.
כמו כן, האווירה היא מסתורית כיוון שנוצרת אצל הצופה סקרנות לגבי ההמשך. לפנינו בחורה צעירה ונאה מתפנקת באמבט קצף ומפלרטטת קלות עם הצופים ועם ברווז הגומי. רק לאחר שחלק זה מסתיים, אנו נכנסים לאווירה דרמטית, מפחידה  ורצינית יותר, אז מתבהר לנו שאין זו פרסומת מסחרית לברווזי גומי או למוצרי אמבט אלא תעמולה חברתית הקוראת נגד עישון נרגילה.
בניתוח לפי מודל ראנק  (Rank 1978)ניתן להצביע על מאפייני ההגברה וההפחתה של המסר התעמולתי באופן הבא:
חזרה (Repetition): בראש ובראשונה, הסרטון מורכב משני חלקים בעלי מבנה דומה, מה שגורם הרגשה של חזרה ומסייע בהטמעת המסר. המבנה הוא של אם זה… אז זה… ובכל אחד מהחלקים השוט האחרון המביא את "המסקנה" הוא השוט הארוך ביותר. כלומר, הוא בהשהיה ארוכה יותר על המסך (כך השוט האחרון של מלי לוי וכך גם שוט הכתובית בסוף הסרטון). מעבר לכך, לאורך כל הסרטון יש חזרות על המילים "ברווז אמבטיה" ו"כמו סיגריה".
חזרה שוב ושוב על אותן מילים גורמת להגברה ולהפנמה של המסר על ידי הצופה. המילים שחוזרות על עצמן ממשיכות להדהד באוזני הצופה גם לאחר הצפייה ומסייעות בהעברת המסר החזק. בחלקו הראשון של הסרטון האנלוגיות מתייחסות לברווז האמבטיה, והצופה כבר משלים בעצמו את האנלוגיה ועל כן,  כניסתה של הנרגילה כאנלוגיה לסיגריה מפתיעה את הצופה עד מאוד, מה שגם כן גורם להגברת המסר התעמולתי.
אסוציאציה (Association): דרך שימוש במלי לוי, הסקסית והפופולארית בקרב בני נוער רבים והידועה בהשפעתה עליהם,  ניצור קודם כל אסוציאציה חיובית לגבי הסרטון וכלפי דעתה של מלי לוי עצמה ועל ידי כך, בחלקו השני של הסרטון,  ניצור אסוציאציה חיובית כלפי המסר ושלילית כלפי עישון נרגילה. הקומפוזיציה מסייעת להבנת האסוציאציה הרצויה בצורה הטובה ביותר. הבחירה במלי לוי אינה מקרית שהרי היא מצד אחד מייצגת את תכנית הילדים והנוער "אקזיט" המסמלת שבירת חוקים ומסגרות, כיף, קלילות וקסם גיל הנעורים ומצד שני בסרטון זה היא דווקא באה לחנך כנגד עישון נרגילה ובכך לבצע תפקיד שונה מתפקידה בתוכנית ובצורה זו להטמיע את המסר. בנוסף, ברווזון האמבטיה מחזיר את הצופה לאסוציאציה של הילדות והתמימות של פעם, ואילו מראות הנרגילה מחזירים את הצופה למציאות האמיתית.
קומפוזיציה (Composition): סדר הסצנות (מלי לוי באמבטיה ורק לאחר מכן, הנרגילה המרתיעה) חשוב גם הוא על מנת לתפוס את תשומת ליבו של הצופה וליצור אצלו את האסוציאציה הרצויה (חיובית כלפי מלי לוי ושלילית כלפי עישון נרגילה). גדלי השוטים אינם שגרתיים. לאורך כל הסרטון בולטים צילומי הקלוז-אפ הרבים וכמו כן, צילומי האקסטרים-קלוז-אפ על שפתיה ועיניה של מלי לוי ועל אפר ונוזל הנרגילה המרתקים את הצופה לסרטון ואף יוצרים תחושת בהלה (בייחוד צילומי הנרגילה). הצבעים הבולטים לאורך כל הסרטון הם צבעים חומים וזהובים, אשר בחלק הראשון הם יוצרים תחושה של יוקרה, עושר, זוהר וטוהר (יותר צבע צהוב) ואילו בחלקו השני אותם צבעים נעשים כהים וקודרים יותר והופכים לכמעט שחורים, מעוררים אימה ומרתיעים. טון הדיבור הנשי והרך של מלי לוי לעומת הרציני והחזק של הקריין הגברי, בא לידי ביטוי בצורה חזקה בתשדיר, כך גם קצב חיתוך הדיבור בעוד מלי לוי מדברת בנינוחות וברוגע המתאימה לאופי חלקו הראשון של הסרטון, הקריין קולו ערוך בצורה מהירה, חתוכה וחדה. מלי לוי מתחבבת על הקהל ב"מתיקות" שלה ואילו הקול הגברי נועד להפחיד ולהרתיע. מוסיקת הרקע גם היא מסייעת להעברת המסר, כאשר בחלק הראשון המוסיקה קצבית, קלילה, צעירה ומעט מסתורית לעומת קולות הרקע החדים והעוצמתיים בחלקו השני של התשדיר התורמים להעברת גורם ההרתעה וההפחדה. גם בחירת הפונטים בסוף התשדיר אינה מקרית. צבעי האדום והשחור -.