השפעת שינוי שכר המינימום בארץ על שיעור האבטלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9113
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

העלאת שכר המינימום היא אחד המתכונים הפופולריים ביותר המוצעים להעלאת שכרם של השכירים בדרגות הנמוכות, והיא אחת הסעיפים המרכזיים במצע של מפלגות סוציאליסטיות וסוציאל דמוקרטיות. מנגד, שכר המינימום זוכה לביקורת מצד חוגים שמרניים וליברטיאנים, מסיבות מוסריות וכלכליות גם יחד.
אף שהסדרים לקביעת שכר מינימום קיימים במדינות רבות, יש המתנגדים לשכר המינימום בטענה שהוא פוגע בעובדים החלשים ביותר ומונע מהם לעבוד. בין החוקרים ישנם חילוקי דעות תאורטיים ומחקריים מהותיים בשאלה האם שכר המינימום אכן מביא לשכירים משכורת גבוהה משהיו מקבלים אילולא היה קיים, ולגבי הקשר בין שכר המינימום לפערי הכנסה, אבטלה וצמיחה.
ישנם חוקרים הטוענים כי לשכר המינימום השפעה שלילית על שיעור התעסוקה, משום שגידול בשכר המינימום יפחית את העסקתם של עובדים ברמות השכר הנמוכות. על פי חוקי היצע וביקוש, ככל שעולה מחירו של מוצר, הביקוש לו יורד ולהיפך. על כן, העלאת העלות של עבודה שכירה לרמה גבוהה ממחיר השוק יגרום להקטנת הביקוש לעובדים וליצירת עודפים של אנשים המוכנים לעבוד אך אינם מוצאים עבודה. במונחים של שוק העבודה משמעות הדבר היא אבטלה.
לעומת זאת, טוענים חלק מתומכי שכר המינימום, שאין לשכר מינימום, לפחות עד רמה מסוימת, השפעות משמעותיות על רמת התעסוקה, משום ששוק העבודה פועל באופן שונה במקצת משווקים אחרים. לטענתם, עד לרמה מסוימת יעדיפו מעסיקים לספוג הוצאות נוספות וקיזוז ברווחיהם, מאשר לסגור את עסקיהם כליל. בכך, שכר המינימום משמש כמכשיר לצמצום פערי ההכנסות. הטענה מתייחסת במיוחד לענפים בהם שולי רווח מאוד גבוהים ולמעסיק ציבורי הממומן על ידי משלם המיסים ואינו פועל למטרות רווח. לחילופין, יגולגלו עלויות שכר המינימום על הצרכן, בענפים, כמו ענפי שירותים, בהם הביקוש יחסית קשיח ואין תחרות מאזורים אשר אינם כפופים לשכר מינימום גבוה. תשובת המתנגדים לשכר המינימום לטענה זו היא שעסקים עתירי עבודה מאופיינים בשולי רווח קטנים יחסית ועלות העבודה היא המרכיב המרכזי בהוצאותיהם. אפשרות ספיגת הוצאות אינה אפשרות מעשית עבור רובם ולכן הם ייטו לסגור את עסקיהם או להעבירם לאזורים וארצות בהם עלות העבודה נמוכה יותר. מסיבה זו, שכר מינימום גבוה יותר יפגע בעיקר בעובדי קבלן, בני נוער ופועלים פשוטים, כאשר הנהנים העיקריים ממנו יהיו מועסקים בשירות הציבורי ובחברות גדולות עם הסדרי תעסוקה שרוב עובדיהן משתכרים הרבה מעל לשכר המינימום.
שאלת המחקר:
בסמינר זה אתמקד בשאלה האם וכיצד משפיע גידול או קיטון בשכר המינימום על שיעור האבטלה הכללי ועל שיעור המועסקים במגזרי התעסוקה השונים במשק הישראלי? השערתי היא שלא אמצע קשר ברור ומובהק לשינוי שיעור האבטלה בעקבות גידול/קיטון בשכר המינימום.
לפני שאציג את מחקרי אפרט בעבודתי את מאפייני שוק העבודה בישראל, אציג סקירה על מצב התעסוקה והאבטלה בארץ בשנים האחרונות, אפרט על התפתחות שכר המינימום בארץ, כיצד הוא מתעדכן תוך השוואה למדינות אחרות, רמת הציות לשכר המינימום בארץ וסקירת ספרות בארץ ובעולם. תוכן עניינים
מבוא                                                                                                               
3 -4
שוק העבודה בישראל                                                                                       5-9
מאפייני האבטלה בארץ                                                                                    
1 0-11
שכר המינימום בישראל – התפתחות שכר המינימום                                         
1 2-17
רמת הציות לחוק שכר המינימום ואכיפתו בישראל                                             
1 8-20  שכר מינימום– סקירת ספרות בארץ ובחו"ל                                                      
2 1-26
המחקר שלי                                                                                                     
2 7-33
סיכום ומסקנות                                                                                                 
3 4-35
רשימת מאמרים                                                                                               
3 6-37
נספחים                                                                                                                       
3 8-41