עבודה אקדמית בנושא השיקולים בבחירת יצירות ספרותיות לילדים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2660
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
לנו כמחנכים יש האחריות לבחור את הכלים הלימודיים הנכונים בתהליך הלימוד, נדמה כי אנו שמים לב בזהירות יתרה לדפי העבודה שאנו מגישים ולשפה שאנו מדברים בה עם תלמידי כתתנו אך לעתים אנו מזניחים מקור לימוד חשוב אחר –הספרים.
לפי Anderson (2001)הורים יבחרו ספרים לפי מין הילד, סיפור שהם מכירים ומוקירים, כריכת הספר ואסתטיות הכתיבה, תוכן הספר אשר יראה לטעמם או פשוט יתנו לילד להחליט. כך גם  אנו המורים בוחרים ספר לתלמידים ללא מחשבה יתרה פשוט ע"י שליפתו ממאגר הספרים בביה"ס ובכיתה תוך שימת דגש על התוכן והשפה המתאימה לגיל הקורא.
מחקרים הראו כי חשוב להתאים את הספר או היצירה לפי מגוון שיקולים שיש לתת עליהם את הדעת- התפתחות פסיכו-לשונית, בגרות נפשית, התפתחות טווח הקשב ועוד.
חשוב להדגיש כי התאמת יצירה ספרותית בדרך הנכונה חשובה ביותר מאחר ויש בה יותר מאשר כלי לימודי או השערתי, מאחר והיצירה צריכה לענות על צורכי הלומד לא רק בפן הלימודי אלא גם בפן הרגשי, הפסיכולוגי ואמורה לספק צרכים בסיסים כמו בטחון רגשי, תחליפי מציאות, השתייכות וכו'.
כידוע בשנים האחרונות ירד היקף הקוראים מרצון בקרב תלמידי ביה"ס יסודי וחטיבה עליונה. התאמת היצירה הנכונה ללומד יכולה לטפח ולהעצים את חשק הקריאה והפיכתה מהליך לימודי פשוט, מונוטוני ומשעמם להליך לימודי פורה, מעניין ומאתגר ואף הפיכתה לתחביב אישי.
בעבודתי אעסוק בשאלה "מהם השיקולים הרצויים בהתאמת יצירה ספרותית לילד בגיל הרך?" תוכן עניינים
מבוא. –
1 – שיקול היכולת הלשונית. –
2 – השיקול הפסיכולוגי –
3 – השיקול המוסרי –
4 – מסקנות. –
6 – ביבליוגרפיה. – 7 –