פסיכולוגיה קוגניטיבית - סיכום תמציתי

סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7780

תקציר העבודה

יחידה 1.שיטת אסוציאציות חופשיות: מבנה הזיכרון הוא מבנה אסוציאטיבי וניתן לבחון אותו במעבדה פסיכולוגית. אסוציאציות נוצרות ע"פ שלושה חוקים: דמיון, ניגוד או סמיכות. היא מאפשרת לאסוף מידע על חומר לא מודע. הגישה המכניסטית: מתבססת על שתי הנחות: הנחה רדוקציוניסטית(מצמצמת)- ניתן לפרק תהליך מורכב לגורמים וכך להבינו. הנחה דטרמיניסטית- לכל תופעה יש סיבה ומציאת הקשר סיבה-תוצאה כמוהו כתיאור תיאורטי מספיק של התופעה. גישת המערכת:
הנחה אקספונסיוניסטית(מרחיבה): אפשר להכליל כל תופעה בהקשר רחב יותר. הנחה סינתטית: ניתן ללמוד על השלם רק ע"ס תפקודו כשלם. רועה את המערכת הקוגניטיבית כתת מערכת של אורגניזם, המורכבת גם היא מתת מערכות כגון תפיסה, זיכרון. גישת עיבוד המידע: תהליכים קוגניטיבים הם תהליכים בונים ומבחינה בין שלושה שלבים של עיבוד מידע: תפיסתי, אינטלקטואלי ומוטורי. הגישה המוטורית:
קיים קשר בין תהליכים פסיכולוגים לקוגניטיבים. גישה תבניתית: תחילתו של תהליך עיבוד מידע הוא בתבנית שלמה, ואילו ע"פ גישת עיבוד מידע זהו תהליך מצטבר שרק בסופו נוצר ייצוג קוגניטיבי. גישה אקולוגית: המידע התחושתי מאורגן עוד בטרם נקלט, ועל כן תפיסתו היא ישירה ללא ייצוג קוגניטיבי מתווך.יחידה 2: תופעות של זכירה: היכר(תהליך המתרחש ללא הפסק), היזכרות(שליפה מהזיכרון), על קצה הלשון(זוכרים חלק מהמילים אבל אל מספיק כדי לשלוף), חיפוש חבוי(המוח ממשיך לחשוב ללא ידיעתנו), למידה סדרתית(הצגת רשימת מילים עד שהנבדק זוכר), למידת צמדי מילים(מציגים צמד מילות תפל, הראשונה גירוי ושנייה תגובה. בהתחלה מציגים בשלמות ואחר כך רק את הגירוי). גישות בחקר הזיכרון: אסוציאטיבית- בתהליך הזכירה נלמדים גירויים ואסוציאציות שהם מעוררים. פסיכואנליטית- שלוש רמות של זיכרון-מודע, לא מודע וסף מודע. נוירופסיכולוגיה-חוקרת את תשתית העצבית של תהליך הזיכרון. קוגניטיבית-תהליכי זכירה הם תהליכים של עיבוד מידע, המתווכים בין גירוי לתגובה במוח. המודל התת-שלבי: זיכרון תחושתי: כדי לאפשר עיבוד צריך –