סיכום פרק 1 בשיטות מחקר ומדעי החברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 1712

תקציר העבודה

סיכום יחידה 1- מושגי יסוד בחקירה המדעית (ע"מ 11-45)
1 .1   חקירה חקירה סקרנות         שאלה           חקירה            תשובה שיטת מחקר הפילוסוף צ'ארלס פירס, מנה 4 דרכים כלליות לרכישת ידע:
שיטת הדבקות- האדם דבק בדעותיו מבלי להטיל בהן ספק ומבלי לבחון ידע נוסף. מבחינתו כל הידע והתשובות נמצאות אצלו. לאדם שנוקט בגישה זו  אין בעיה שמצריכה פיתרון ואין שאלה הדורשת חקירה.
שיטת הסמכות- בקשה של ידע אשר מסתמך על אותם אנשים שהוגדרו חברתית או פוליטית כיצרני ידע. (חולה הדורש לרופא). מידת המהימנות והאמינות שאנו מייחסים לסמכות משפיעות על נטייתנו לדבוק בשיטת הסמכות. לדוגמא: מומחה לחיפושי נפט יכול להיות סמכות לגבי הסיכויים למצוא נפט במקום כלשהו, אך מעורבותו בשוק המניות עלולה להקטין את מידת האמינות שנייחס להערכותיו. לדעת פירס, שיטת הסמכות עדיפה על פני שיטת הדבקות מאחר והיא מבקשת ואוספת ידע חדש, שהוא בחלקו גם מהימן ואינה מסתמכת רק על הידע שיש לכל פרט ופרט.
השיטה האינטואיטיבית- בני אדם דבקים באמיתות (בתשובות לשאלות) אם הן נראות להן מתקבלות על הדעת או מתאימות לשכל הישר. טיעון "הגיוני" הוא עניין מאוד אישי. הגישה המדעית- עשיית מחקר על מנת להפריך או לאשש. שתי תכונות המייחדות את החקירה המדעית הן: אובייקטיביות- החקירה המדעית חייבת להיות משוחררת משיפוטים ערכיים ומהעדפות סובייקטיביות. אמפיריות- התייחסות למציאות, לנתונים.

1 .2   מדע, הסבר מדעי וגישה מדעית
1 .2.1 מטרות המדע לפי, בריתווייט, יש לגבש חוקים כלליים, שמתייחסים להתנהגות של אובייקטים שבהם דנים, ובכך לגבש ולמזג את הידע הקיים ולנבא אירועים שעדיין לא קרו.
חוקים כלליים, מכונים גם הסברים כלליים או הסברים מדעיים, או תיאוריה.
אחת המטרות של המדע: להבין את העבר, ולהסבירו, לנבא את העתיד ולשלוט בו.

העבודה ללא מקורות