מחקר איכותני

תקציר העבודה

מבוא
שדה המחקר אותו חקרנו הינו חוג ג'ודו לילדים. החוג מתקיים בחטיבת ביניים בתוך אולם הספורט. כאשר אנו כרכנו את התצפיות על ילדים בגילאי 5 ו-8.
האולם הוא רחב ידיים. בקצה האולם, ליד דלת הכניסה, ממוקמים שני ספסלים ארוכים בהם יכולים אורחים או ההורים לשבת ולצפות בשיעור. מספר מטרים מהספסלים ממוקם מזרן גדול המכסה   כ- 90% משטח אולם הספורט, המזרן מוגדר כאזור למאמן ולתלמידי הג'ודו בלבד כיוון שבאזור זה ניתן להתהלך אך ורק יחפים. השדה משלב בתוכו שלוש קבוצות, הילדים המתאמנים בחוג, המאמן וההורים הצופים במהלך השיעור, שהאינטראקציה ביניהם יוצרת עבורנו כחוקרים שדה פורה ביותר בו אנו יכולים לצפות ולחקור את כלל ההתנהגויות ואת משמעויותיהן עבור המשתתפים בשדה.  מהתצפיות שערכנו במקום נוכחנו לדעת שהמסרים הנעים בחלל אוויר בחוג הם מסרים של גבריות, תוקפנות, עוצמה ומאצ'ואיזם. המסרים הללו מועברים על ידי המאמן ונראה כי ההורים מקבלים זאת בשוויון נפש ואף מעודדים זאת.
השאלה ששאלנו עצמנו היא מאין נובעת הלגיטימציה לגילוי המאצ'ואיזם של המדריך.
טענתנו היא שדרכי העברת המסרים הללו הן לגיטימיות ומתקבלות בנכונות על ידי ההורים כיוון שמדובר בחוג ג'ודו ש"אמור לחנך לכוחניות". במהלך העבודה נראה סדרה של ממצאים שמוכיחים הן את טענתנו בנוגע לאופי המסרים המועברים על ידי המאמן והן את הלגיטימציה שניתן לכך על ידי ההורים.
החברה והתרבות שלנו מקשרת נשיות למאפיינים כמו פאסיביות, נאיביות, עליזות, אדיבות, תלות, רגישות לצרכי אחרים, הבנה ודיבור רך. גבריות, לעומת זאת, מאופיינת בתוקפנות, ספורטיביות, תחרותיות, שליטה, עצמאות, מנהיגות ואישיות חזקה (כץ, 1999).
ג'ודו הוא ספורט המחנך לגבריות ולכן יש לגיטימציה להשתמש בכל התכונות המאפיינות גבריות במסרים המועברים בשיעור.
"לאחרונה מתחזקת ברחבי העולם הנטייה להתחיל באימון מוקדם יותר ויותר במספר ענפי ספורט, כמו למשל: שחייה, ג'ודו והתעמלות… המטרה היא לייעל את תהליך הכנת ספורטאי ההישג והצמרת… המטרה יכולה להיות להרגיל את הילד לפעילות גופנית כדי לשפר את בריאותו ואת התפתחותו הגופנית וכדי לתת פורקן ליצר המשחק והתחרות…"  (גלעדי, 1978).
תוכן העניינים

1 .
מבוא -3
       הגדרת שדה המחקר, אוכלוסיית המחקר ושאלת המחקר-2
    מתודולוגיה -2
    רקע
תיאורטי -. 2

2 . גוף העבודה–3
    ממצאים 3        מסקנות –.4
. סיכום –…63

4 . רשימה ביבליוגרפית …7