סמנר בכלכלת כוח אדם:הקשר בין שביעות רצון בעבודה, חשיבות השכר והאתגר בעזיבה למקום חדש

תקציר העבודה

הקשר בין שביעות רצון בעבודה, חשיבות השכר והאתגר בעזיבה למקום חדש תוכן עניינים
1.מבוא
2. סקירת ספרות:
שביעות רצון בעבודה והגורמים לה. תיאוריות הצרכים" של מאסלו, קליבלנד והרצברג תיאוריית ההוגנות גורמי עזיבה
3 . השערות המחקר ומתודולוגיה
4 . תוצאות 5. סיכום  ומסקנות
6 . רשימה ביבליוגרפית 7. נספחים מתוך העבודה:
כיום, להבדיל מבעבר אפשרות הניוד הגדולה יוצרת ירידה משמעותית בנאמנות עובדים וביכולת לשמר אותם לאחר קליטתם בארגון. תחלופת עובדים גבוהה, הופכת לנטל גדל והולך על ארגונים, ועלולה להיות בסיס לצמצום משמעותי ברווחיהן של חברות הסובלות ממנה. בגלל הנידות הקלה יחסית, כאשר עובד מחליט להצטרף לארגון, העובד מסתכל על מגוון פרמטרים בטרם חתימתו על חוזה ההעסקה, הארגונים צריכים להשקיע במיתוג עצמם, כמקום ש"נפלא לעבוד בו" בכדי שהעובד יחתום. גם לאחר חתימת החוזה על מקום העבודה לספק את ציפיות העובד כי קיימות דרגות חופש גדולות יותר לעובדים, לבחור את מקום עבודתם ולנוע בין ארגונים, תוך יצירת עליה מתמידה בתנאים אותם הם יכולים לדרוש ולקבל. ישנו מגוון גדול מאוד של סיבות להחלטה של עובד על עזיבתו את הארגון, בו הוא מועסק. עם זאת, מחקרים רבים מצביעים על כך כי במספר לא מבוטל של מקרים, ובעיקר בחברות טכנולוגיות, עובדים עוזבים, כתוצאה ממערכת היחסים עם מנהלם הישיר. מצד שני מצביעים עובדים רבים בחברות אלה על מנהלם הישיר, כסיבה להישארות בארגון. זאת, למרות זיהוי של חלופות אטרקטיביות יותר במקומות העסקה אחרים. משמעות מחקרים אלו הוא שהגורם החשוב ביותר אצל העובדים הוא שביעות הרצון ממקום העבודה. עובד מרוצה יתקשה למצוא טריגר שיניע אותו לחיפוש מקום עבודה אחר.
בעבודתי זו אתמקד בסיבות הרציונאליות הגורמות לאדם להחליף את עבודתו, בחרתי בנושא זה עקב הימצאותי במצב זה לפני כשמונה חודשים, הגורם המניע למעבר לעבודתי הנוכחית היה קידום מקצועי – שיפור דרגת ניהול, קבלת ניסיון נוסף ומימוש עצמי ע"י כניסה לאתגר חדש – מעבר מחברה פרטית בינונית לחברה גלובלית גדולה וחזקה בתעשייה, תוך התייחסות להטבות הקטנות הנלוות להצעת השכר שלא שופרה משמעותית. סקירת ספרות בסקירת הספרות העבודה נוגעת בכל הגורמים של שביעות רצון, וגורמי עזיבה כפי המפורט בתוכן העניינים – 5.5 עמודים השערות המחקר ומתודולוגיה בעבודתי אנסה לבחון את הקשר בין שביעות רצון בעבודה, חשיבות השכר והאתגר בעזיבה למקום חדש על פי סקירת ספרות זו ושאלונים שחולקו ל50 אנשים ממקומות עבודה שונים ומשרות בעלות רמות הכנסה שונות.
השערותיי הן:
1.      תימצא תרומה ייחודית מובהקת למשתנים השתכרות ותחושה כי העבודה מאתגרת להסבר השונות של משתנה שביעות רצון, כך שיימצא שכל משתנה מסביר חלק אחר מהמשתנה המנובא שביעות רצון.
2.      תימצא תלות בין מתן עדיפות להתחשבות בשכר לבין מתן עדיפות להתחשבות באתגר, כך שאנשים שבחרו לעבור או לעזוב למקום עבודה אחר בשל שכר לא יתארו שעשו זאת גם בשל אתגר, ולהיפך.
3.      יימצא קשר חיובי בין שביעות רצון לבין השתכרות גבוהה או תחושה כי העבודה מאתגרת. כך שככל שהמשתתף ידווח על שביעות רצון גבוהה יותר הוא גם ידווח על השתכרות גבוהה יותר ותחושה כי העבודה מאתגרת יותר.
4 .      יימצא הבדל ברמה הסוציו-אקונומית בין אנשים הנותנים חשיבות לפרמטרים השונים. כך שבקרב אלו שיתנו חשיבות רק לשכר יימצאו רמות סוציו-אקונומיות נמוכות ובקרב אלה שיתנו חשיבות רק לאתגר יימצאו רמות סוציו-אקונומיות גבוהות.