פיצויי פיטורים למפוטרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8566
מספר מקורות 70

תקציר העבודה

מבוא –
2
פיצויי פיטורים במשפט העברי
3
תנאי זכאות לפיצויי פיטורים מכוח החוק –… 5
התפטרות כדין פיטורים —
10  שלילת פיצויי פיטורים —
12
נטל ההוכחה בתביעה לפיצויי פיטורים … 13
שעור פיצויים -…
14
פשרה וויתור על פיצויי פיטורים –.. 17
משפט משווה -…
19
מגמות לעתיד  -..
22
סיכום–

24
ביבליוגרפיה —

5 מבוא
מעשה הפיטורים ממקום עבודה הוא תהליך שיש לו השפעה קשה על שני הצדדים ובעיקר על העובד שמאבד לא רק מקור פרנסתו ושל משפחתו אלא אף את כבודו האישי.
בית המשפט אמר על כך: " והנה אומרים לו לאדם, קודם הזמן המקובל, כי עליו להפרד ממעגל החיים לו הורגל שנים רבות, להשאיר את חבריו באמצע העשייה ולפרוש לביתו בדד. אכן פרישה מוקדמת פוגעת קשה באדם, מבחינת החברה, מבחינה הכספית, מבחינת הדימוי העצמי, מבחינת הפגיעה בכבודו1".
במשפט הישראלי קמה הזכות לפיצויי פיטורים עקב הפיטורים מכוח החקיקה מפורשת. סעיף 1 (א) לחוק פיצויי פיטורים תשכ"ג -1963 2, מורה בזה הלשון: " מי שעבד שנה אחת ברציפות – וכעובד עונתי שתי עונות בשתי שנים רצופות – אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחר ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו שפיטרו פיצויי פיטורים3".
ברוב המקרים כאשר מסתיימים קשרי עבודה, התחושה של שיתוף מתחלפת בתחושה עוינת של בגידה, ניתן לדמות יחסי עבודה ליחסי נישואין , כאשר מתברר כי יחסים הללו הולכים ומתפרקים, עלול להתדרדר המצב למאבק מכוער ללא פשרות, כך גם ביחסי עבודה. על כן, באופן טבעי נעשה בית הדין זירה עיקרית למאבק. מכאן החשיבות הרבה של כללי המשפט, המסדירים את זכויות העובד והמעביד עם סיום יחסי עבודה.
בעבודת סמינריון זו אני אתמקד בזכות לפיצויי פיטורים המוסדרת בעיקרה ע"י החוק, אבחן סוגיית פיצויי פיטורים במשפט העברי, אציג היבטים אחרים של סיום העבודה, בין היתר במדינות מערביות אחרות,כמו כן  אציג מגמות לעתיד בתחום יחסי עבודה.                                                                                                                                           
1 –בג"ץ
6 051/95, 6086/95 אפרים רקוט ואח' נ' בית הדין לעבודה ואח' , סעיף 36
2 – להלן: החוק
3 -דר' יצחק לובוצקי, סיום יחסי עבודה, מהדורת 2007 הוצאת לאור פרק 3 ע"מ 3