עבודת מחקר משפטית בנושא תשלום בעבור דמי הכשרה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4694
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

דיני עבודה – בחינת חוקיותה של תנית "תשלום בגין דמי הכשרה" כללי:
עבודה זו עוסקת בנושא שאין עליו הרבה פסיקה ומחקר ולכן עבודה זו היא מושלמת למחפשים נושא פורץ דרך וחדשני. העבודה מקיפה מאוד וכוללת 41
מקורות של פסיקה,פסיקה זרה, מאמרים ואנטרנט. תיאור העבודה:
מעסיקים רבים במשק הישראלי לרבות המדינה עצמה מעסיקים עובדים רבים בחוזים בהם תניות שונות אשר מאפשרות ניכויים משכרו של העובד. אחת מתניות אלו היא  תנית "תשלום בגין דמי הכשרה".
לדוגמא: משה הינו מועמד לעבודה, הוא צעיר בן 21 והוא התקבל לעבוד בחברת הסלולר "סלולר בע"מ". לצורך העבודה בחברת "סלולר בע"מ" משה יצטרך לעבור קורס נציגים אשר מכשיר את עובדי החברה לעזור ללקוחותיה. כאשר משה חותם על חוזה העבודה הוא מגלה בו סעיף אשר זו לשונו: "א.
מכיוון שאני מודע לכך שעלה לחברת "סלולר בע"מ" סכום נכבד להכשרתי ומכיוון שאינה מפיקה תועלת מעבודתי עד לתום ההכשרה על אף שאני מקבל שכר על תקופה זו, הנני מתחייב לעבוד בעבורה תקופת זמן מינימאלית של 12 חודשים". "ב.
במידה ואבחר לעזוב את חברת "סלולר בע"מ" אני נותן בזאת את האישור לניכוי עלות ההכשרה שעברתי ממשכורתי".
עבודה זו בוחנת את עמידתה של תנית התשלום בגין דמי ההכשרה בפני החוק תוך בחינת סוגים שונים של הסכמי עבודה. בהמשך היא בוחנת גם את חשיבות התניה בחוזה ואת פוטנציאל הפגיעה הטמון בנוכחותה בחוזה לעובד ובאי נוכחותה למעביד.
ולבסוף, סקירה של הפסיקה הקיימת בנושא בישראל והמבחנים שהיא מציבה לבחינת התניה וגם השוואה של ההתייחסות לתניה בישראל להתייחסות במשפט האמריקאי.