סמינריון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5415
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

במשך 10 שנים הנני עוסק בהוראה נגינה פרטנית במסגרות שונות ובכלים שונים: סקסופון, קלרינט וגיטרה. בשלוש שנים האחרונות בנוסף להוראה פרטנית אני עוסק בהוראה קבוצתית במסגרת בית ספר יסודי. לפני עיסוק בהוראה קבוצתית הייתי שייך אל קבוצת המתנגדים להוראה מסוג זה. ההתנגדות שלי הייתה מכוונת נגד רציונל של מעסיקיי (בעיקר מנהלי מתנ"ס) לעבור להוראה קבוצתית כפטרון לאי רווחיות  של הוראה פרטנית. חשוב לציין שבשלב ראשון התייחסתי להוראה קבוצתית רק כמקור פרנסה נוסף שממלא את שעות בוקר הבעייתיים לכל מי שמתפרנס מהוראה במוסיקה.  במהלך העבודה בתחום גיליתי יתרונות של הוראה בקבוצות מול הוראה פרטנית, כמו: פן החברתי שברמה אישית מייצר מוטיבציה, תחרותיות ורצון להצליח. ברמה קבוצתית תלמידים רוכשים מיומנויות בנגינה משותפת, הקשבה וקשרים בין אישיים. העבודה הנוכחית  מחולקת לשלושה חלקים עיקריים: חלק ראשון הוקדש להיבט היסטורי, עקרונות ומטרות של הוראת נגינה במסגרת בית ספרית בארץ. חלק השני מתאר את סביבת העבודה בו מתקיים הפרויקט המתואר בעבודה. הפרק מציג את ביה"ס מבחינת מיקום, מבנה, אוכלוסיה, עקרונותיו ומטרותיו. הפרק מסתיים בתיאור פרויקט נגינה בכלי נשיפה שמתקיים בקוטלי בית הספר. פרק שלישי מציג את הכשרתי המקצועית, האני מאמין שלי בהוראה, מטרות אינטרינזיות ואקסטרינזיות בהוראת נגינה. הפרק מסכם את דרכי ושיטות הוראה אישיים שנרכשו בשלוש שנים האחרונות – תקופת התעסקות שלי בתחום.
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                  2
1 . הוראת נגינה במסגרת בית ספרי                                              3
2 . בית הספר על-שם דוד סטון                                                     4
3 .      האני מאמין שלי, מטרות, שיטות ודרכי הוראת נגינה    7
4 .      הצעות לשיפור הוראת הנגינה בקבוצות                                      15
סיכום                                                                                              16
ביבליוגרפיה                                                                                    17