כיצד משקפות דמויות פעולה אידיאולוגיה מיליטריסטית

תקציר העבודה

בי"ס לתקשורת ניתוח טקסטים כיצד משקפות דמויות פעולה(action figures)  אידיאולוגיה מיליטריסטית מגישים: תאריך הגשה: 14.5.08
כיצד משקפות דמויות פעולה(action figures)  אידיאולוגיה מיליטריסטית במחקרנו אנו מבקשים לבחון את האופן בו משתקפת האידיאולוגיה המיליטריסטית בישראל בדמויות פעולה. לפי אסכולת פרנקפורט, עליה נתבסס, תוצרי תרבות משקפים אידיאולוגיה שלטת ודומיננטית. בתחילה, תוצרי התרבות היו אוטונומיים ושייכים לקבוצת האליטה ולמרות זאת באמנות היה חופש, הייתה תמימות מבחינת הטעם האסתטי, אך עם הקפיטליזם חלה ירידה בטעם האסתטי, האמנות משמשת כמוצר צריכה, ככלי להגיע לליבם של הצרכנים, בעיקר משיקולים כלכליים ואסטרטגיים. תוצרי התרבות והאמנות משמשים ככלי חברות ללא צורך במנגנון דיכוי חיצוני, והאידיאולוגיה המשתקפת בהם מתקבלת ללא התנגדות הצרכנים (צוקרמן, 1996).
במערכת החינוך בישראל , יש דגש רב של אידיאולוגיה מיליטריסטית, למלחמה יש ערך מרכזי ובלתי נפרד מהחיים. המיליטריזם מוטמע בילדים דרך מקצועות הלימוד בבתי הספר (גור, 2005).
מטרתנו לבדוק האם האידיאולוגיה המיליטריסטית בישראל משתקפת בפרסומות של תוצרי תרבות מסוג הצעצועים מז'אנר דמויות הפעולה. מיליטריזם: שאיפה להגביר את הרוח הצבאית-מלחמתית במדינה ובציבור, הערצה יתרה לטיפוח מופרז של האידיאלים הצבאיים (יהב,
2 002).
פרסומות: אמצעי ליצירת קשר עם קהל יעד באמצעות תקשורת המונים למטרת שיווק ומכירה.
צעצועים: תוצרי תרבות המיועדים לילדים עבור פעילות משחקית למטרת הנאה.
דמויות פעולה: דמויות בצורת בובות אשר יוצרו לפי תוכניות טלוויזיה סרטים מצוירים קומיקס, אשר מרכיבם העיקרי זה מלחמתיות, תקיפה ופעולה.
הצעצועים אותם נבחן אומנם יוצרו מבחינה פיסית בסין אך הדמויות הומצאו בארה"ב. במאמר של Varney (2000), היא טוענת שדמויות הפעולה יוצרו בהתאם לאידיאולוגיה המיליטריסטית בארה"ב.