משכנתאות הפוכות - בחינת המודל בישראל ובארה"ב

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7712
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
במאה השנים האחרונות נמצאת תוחלת החיים בעלייה מתמדת בכל העולם. תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם ועומדת כיום על 78.3 שנים עבור גברים ו-82.3 שנים עבור נשים, לעומת 70.1 ו-73.4 בהתאמה בשנת 1970. תוחלת החיים של בני 65 כיום הינה 17.9 עבור גברים ו-20.1 עבור נשים. (מקור: אתר הלמ"ס).
נתונים אלה מתווספים לירידה בקצב הילודה מסביב לעולם, ומשמעותם למעשה היא שהאוכלוסיה מזדקנת. על פי ממצאי מחקר שערך האו"ם (Martine,
2 007), מספר הקשישים כאחוז מהאוכלוסיה עולה בעקביות: בעוד שבשנת 1950, היוו בני ה-60 ומעלה 8% מאוכלוסיית העולם, כיום הם מהווים 11%, ובשנת 2050 הצפי הוא שבני 60 ומעלה יהוו 22% מהאוכלוסיה.
בישראל של סוף שנת 2006 היוו בני 65 ומעלה כ-10% מתושבי המדינה. על פי תחזיות הלמ"ס, בשנת 20
5 צפוי מספרם של בני 65 ומעלה לגדול בכ-70% וחלקם באוכלוסיה יהיה 13%. קצב הגידול השנתי הצפוי של אוכלוסיית הזקנים הוא כמעט כפול מזה של כלל האוכלוסיה. הפער בין המקורות של בני גיל זה לבין ההוצאות ההולכות וגדלות, בין השאר בשל גידול בצרכים הרפואיים והסיעודיים, מתרחב ויוצר שיעורי עוני גבוהים בקרב אוכלוסיות אלה. עם זאת, שיעור גבוה מבני גיל זה מחזיקים בבעלותם דירת מגורים בשווי של מאות אלפים עד מיליונים של שקלים. על פי רוב, הקשישים מחזיקים בדירות אלה ללא חובות או שעבודים, אולם אין ביכולתם להפיק מהנכסים הכנסות שוטפות. כלומר, קשישים רבים הסובלים מתזרים הכנסות נמוך, ואף כזה המציב אותם מתחת לקו העוני בישראל, מחזיקים בנכס שערכו גבוה בכמה מונים על הכנסתם השנתית השוטפת. הלוואות מסוג "משכנתא הפוכה" פותחו לצורך מתן מענה למצב זה, באופן שמאפשר לבני הגיל השלישי המחזיקים בבעלותם דירת מגורים, לקחת הלוואה כנגד הנכס ובו בזמן להמשיך להתגורר בדירת המגורים כל זמן שיחפצו בכך. מודל המשכנתא ההפוכה מתפתח בעשרים השנים האחרונות במדינות בעלות שוק הון מפותח, כגון ארה"ב, אוסטרליה ואחרות. בארה"ב הונפקו בעשרים השנים האחרונות קרוב ל-400,000 הלוואות מסוג משכנתא הפוכה.
באוסטרליה מנה שוק זה 31,500 הלוואות פעילות ביוני 2007.
בעבודה זו נציג את עקרונות מודל המשכנתא ההפוכה על היתרונות והחסרונות הגלומים בו, וכן את הסיכונים והקשיים במימוש מודל מעין זה. נציג את התכנית הפדראלית האמריקאית למתן משכנתאות הפוכות ולביטוחן (המודל הנפוץ ביותר בארה"ב למתן הלוואות מסוג זה) עקרונות המודל, ההתמודדות עם הסיכונים, והתרומה של תכנית זו להתפתחות שוק המשכנתאות ההפוכות. בהמשך, נציג ממצאים מניתוח שביצענו על סקרי ההכנסות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ביחס לפוטנציאל השוק הקיים בישראל, וכן נתייחס לניצני התפתחות שוק המשכנתאות ההפוכות בארץ, ולרלוונטיות של התערבות ממשלתית על מנת לסייע בהנעת שוק זה ובהתפתחותו.