האידיאולוגיה מאחורי "כוכב נולד"
מוסד לימוד | מכללת ספיר |
מקצוע | תקשורת |
מילות מפתח | בועז, טיים, טלוויזיה, כוכב, מדיה, מעודה, מרינה, נולד, פריים, צפייה, צריכה, קפיטליזם, ריאלטי, רייטינג, שירה, תרבות |
שנת הגשה | 2008 |
מספר מילים | 2594 |
מספר מקורות | 5 |
תקציר העבודה
האידיאולוגיה מאחורי "כוכב נולד" הגמר של תוכנית המציאות כאירוע מלכד תקשורת ותרבות פופולרית תקציר: התוכנית "כוכב נולד" היא תוכנית מציאות ומטרתה לשקף באופן מיטבי את התרבות ההגמונית בישראל. כמו כן, התוכנית אכן תואמת את הציפיות משמה ויוצרת כוכבים אינסטנט. היא זוכה לרייטינג גבוה מאוד ובבת אחת הופכים המתמודדים בה למפורסמים. בבחינה של אירוע הגמר של התוכנית ניתן לראות כי נעשה ניסיון לייצר אירוע רב מימדים שיהיה מאורע ממלכתי-לאומי אשר מלכד את העם.
על פי המבט הפנורמי של קלנר (1995), טקסטים מעצבים את הזהות שלנו, הדימויים התקשורתיים מחנכים אותנו ומעניקים לנו ידע נרחב על הזהות המגדרית שלנו, על מנהגים, התנהגויות, נורמות וערכים. קלנר סוקר את אסכולת ברמינגהם שהתמקדה בדרך שבה הצופה מפרש את התרבות ועסקה בעיקר במחקרים של בני נוער, פועלים ובני תרבויות משנה אחרות, אשר אימצו נשאי תרבות מרדניים שאפשרו להם לנהל מו"מ עם התרבות ההגמונית הדומיננטית. חוקרי אסכולת ברמינגהאם מצאו כי התרבות מסייעת לבניית תפיסת עולם. (קלנר,
1 995). גישת מחקרי תרבות היא גישה אינטרדיסציפלינרית, כלומר גישה השואבת מושגים ותיאוריות מדיסיפלינות אחרות, שחלקן לא מקושרות באופן מסורתי למחקר תקשורת ההמונים. בגישה התרבותית, הכל הוא תקשורת והכל ראוי לדיון וכמעט באותם כלים. עפ"י גישות מחקרי תרבות המסר נשפט ע"י הקהל מכל מיני עמדות סובייקט (קלנר, 1995). לדברי קלנר, למסר של תקשורת המונים יש כוח, אנשים יכולים לפרש אותו רק על פי מה שיש בו, אבל הם לא בהכרח יפרשו אותו לפי הכוונה המיועדת. ייתכן כי הם יראו היבט מסוים שמצוי שם, אך מבחינת המוען אינו חשוב לרעיון הכללי. לקהל יש חופש פרשני המנותק מהיוצר, אבל בדרך כלל הפרשנות שלו תהיה מעוגנת בטקסט. (קלנר, 1995). מחקרי התרבות מעדיפים לרוב גישות ניתוח איכותניות. עפ"י גישת מחקרי –