השפעת התנהגות אזרחית ארגונית בארגון OCB

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.
מבוא -3
2 . לחץ (Stress) –5
    2.1 לחץ בקרב המורים –.6
3 . התנהגות אזרחית ארגונית (OCB) –8
    3.1 התנהגות אזרחית ארגונית בבית הספר –.10
4 . הקשר בין לחץ לבין התנהגות אזרחית ארגונית בקרב מורים .12
5. המודל התיאורטי .13
6 . השערת המחקר -14
7. סיכום ..15
ביבליוגרפיה –..16

1 . מבוא
נסיבות של שינוי תמידי הפכו להיות מרכיבים חיוניים בארגון, כך שארגונים תלויים יותר ביחידים אשר יהיו מוכנים לתרום לשינוי, ללא קשר לדרישות התפקיד הפורמאליות. התנהגויות שהן מעבר לציפיות, אבל חשובות וקריטיות להישרדות הארגון, מוגדרות כהתנהגויות אזרחיות ארגוניות Organhizational Citizenship Behavior)), אשר יוגדרו להלן, OCB. התנהגות אזרחית בארגון מבטאת את תרומתו של עובד לארגון מעבר לרמה אליה הוא מחויב. דהיינו, זוהי התנהגות מעבר לתפקיד, אשר אינה מוכרת על ידי מערכת התגמולים הפורמאלית בארגון, אך הארגון זקוק לה כדי לתפקד ביעילות ובתכליתיות. חשיבותה של התנהגות אזרחית בארגון הינה בכך שהיא מבטאת תרומה ספונטאנית של עובדים בסביבת העבודה, מבלי לדרוש תגמולים ישירים בתמורה. שני עשורים של מחקר בתחום זה, בדקו את ההקשר התועלתי, החיובי, שיש להתנהגות אזרחית בארגון על הפרט, הקבוצה והארגון בכלל. נמצא כי התנהגות אזרחית בארגון תורמת לאפקטיביות הארגון (Podsakoff et al, 1997), לעמדות כלפי הארגון (Organ & Ryan, 1995), לתרבות למידה ארגונית Somech & Drach-Zahavy, 2000) ), ולמחויבות ארגונית (Mowday, Porter & Steers, 1982). בתקופה האחרונה החלו חוקרים לבדוק האם להתנהגות אזרחית בארגון ישנה השפעה שלילית על העובד, המבצע התנהגות זו. בין היתר, הועלו תהיות האם יש קשר בין OCB לבין לחץ (Stress)?