פיתוח ותיקוף שאלון לתכונת הכנות למול קריטריון מודל חמשת הגדולים

תקציר העבודה

תקציר מטרתו של מחקר זה הייתה לפתח שאלון הבודק את התכונה כנות ולתקף אותו מול שאלון מודל חמשת הגדולים (Costa & McCrae, 1992). בבדיקת מהימנות בין שופטים ומומחה חיצוני נבחרו 20 משפטי הצהרה המקושרים לתכונה כנות. מדגם של 61 משתתפים קיבל שאלון זה ביחד עם שאלון ה mini marker (Saucier, 1994) המקוצר הבודק את חמשת המימדים. נבדק תוקף מבחין ותוקף מתכנס ושוער כי תכונת הכנות תהיה במתאם גבוה חיובי עם מימד המצפוניות ממודל חמשת המימדים ובמתאם נמוך עם תכונת הנוירוטיות ממודל חמשת המימדים. בניתוח גורמים נמצאו שלושה אשכולות תקינים שמתוכם על פי בדיקת אלפא של קרונבך אשכול אחד המשקף את התכונה יושר נמצא מהימן. אולם בשאלון ה mini marker נמצא רק מימד אחד מהימן בבדיקת אלפא של קרונבך ולכן השאלון נפסל ולא נמצא כשיר לשמש כקריטריון למבחן התוקף ומכיוון שכך שאלון הכנות נמצא גם הוא לא תקף. הסיבות לכך נידנו בהרחבה בהתייחסות ל: א. מגבלות הליך פיתוח שאלון הכנות ב. טבעה מקשה המדידה של תכונת הכנות ג. אפשרות היותה של התכונה כנות גורם רחב מימדים ד. מגבלות מודל חמשת המימדים ה. מספר המימדים הנדרשים לשפה העברית. כמו כן בהתייחסות למגבלות המחקר למחקרים קודמים ולתוצאות הוצעו מחקרי המשך. תוכן עניינים
מבוא. 1
האישיות. 1
גישת התכונות. 1
מודל חמשת הגדולים. 2
תכונת הכנות. 4
השערת המחקר. 6
שיטה. 7
משתתפים. 7
כלים. 7
הליך. 7
תוצאות. 9
דיון 13
ביבליוגרפיה. 16
מספר מילים: 3281
לא כולל נספחים מתוך המבוא
במחקר זה נתייחס לנקודת המבט של גישת התכונות. גישת זו מדגישה את המשותף באישיותם של בני האדם וחותרת לנסח חוקי התנהגות כלליים (Hjelle & Ziegler, 1992). מטרתה אינה להסביר את התהליכים הדינמיים או את תפקוד האישיות אלא להעריך את המאפיינים היציבים של האדם ולחבר את התכונות השונות לקטגוריות היכולות לאפיין ולנבא עקביות בהתנהגות. (Atkinson, et al, 2003).  מודלים בגישת התכונות מניחים שהתכונות נבדלות מבחינת הכללתן ומאורגנות בצורה היררכית בממדי תכונות-על גלובליות שנחלקות למערכות של תת תכונות ספציפיות יותר (Goldberg, 1993), שתכונות יציבות לאורך זמן, שהן משפיעות באופן ישיר על ההתנהגות ושישנה שונות בביטוי התכונות ובמידת השפעתן על האדם בצורה זו שישנו גרעין של התנהגות עקבית שניראה על פני מגוון מצבים ושמגדיר את אופיו של האינדיבידואל (Matthews, Deary & Whiteman 2003).
מכאן הגדרתן כתבניות נצחיות של תפיסה, התייחסות וחשיבה על הסביבה ועל העצמי שמוצגות במגוון רחב של קונטקסט אישי וחברתי (APA,
2 000).