מעבר ילדים מהגן לביה"ס-נקודת מבט הורית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2004
מספר מקורות 90

תקציר העבודה

תקציר עבודה נושא עבודה זו הוא המעבר מגן הילדים לבית-הספר היסודי מנקודת מבט הורית. העבודה בדקה מהן עמדות ההורים לגבי מעבר ילדיהם, אילו רגשות מלווים אותם, ממה הם חוששים לקראת המעבר, כיצד הם זוכרים את ביה"ס מתקופת היותם תלמידים והאם קיים קשר בין חוויותיהם בעבר, כתלמידים ובין עמדותיהם כלפי המעבר כיום.
העבודה בדקה מהן ציפיות ההורים מהמערכת החינוכית, לקראת המעבר.הציפיות מהגננת בגן הילדים, ממחנכת כיתה א', מהצוות המקצועי בביה"ס ולבסוף בדקה העבודה את נכונות ההורים להיעזר ביועצת ביה"ס בעת הצורך.
 ממצאי מחקר זה מלמדים כי יש להכיר בהורים כשותפי תפקיד משמעותיים במעבר ילדיהם מן הגן לבית-הספר. ההורים חווים יחד עם ילדיהם את המעבר ולעמדותיהם ורגשותיהם יכולה להיות השפעה מכרעת על השתלבותם בבית-הספר. לפיכך, על המערכת החינוכית להכיר בחשיבות הכנת ההורים לקראת המעבר. יש להניח כי הורה נינוח המכיר את המערכת החינוכית ובוטח בה, ישדר לילדו תחושת בטחון ובכך יקל את השתלבותו והסתגלותו לבית-הספר.
תוכן העניינים
פרק מספר 1- מבוא
5     פרק מספר 2- סקירת ספרות מעבר הילדים מהגן לבית-הספר מנקודת מבטם של הילדים וההורים 7
עמדות ההורים כלפי בית-הספר 9
השפעת סדר הלידה על אישיות הילד והתייחסות ההורים כלפיו
1 1
הפרעת חרדת פרידה
1 2
חרדת בית-הספר
1 3
מושגי-"חרדת פרידה ו" חרדת ביה"ס" על-פי גישות פסיכולוגיות שונות
1 5
תיאורית שמונת השלבים של האדם על-פי אריקסון
1 7
ביקורת על התיאוריה הפסיכואנליטית ותיאורית "שמונת השלבים"
1 8
תיאורית ההתקשרות
1 9
מחקרים מתחום ההתקשרות שבדקו את המושג: "חרדת פרידה"
2 0 תיאורית הלמידה (ביהביוריזם) ותיאורית הלמידה החברתית
2 1
תיאורית הלמידה הקוגניטיבית
2 3
בית-הספר היסודי כארגון מודרני
2 4
מקצוע ההוראה כפרופסיה
2 5
פרק 3- שיטת המחקר
2 9
אתיקה במחקר החינוכי ויישומה בעבודה זו
3 7
פרק 4- הממצאים תפיסות ההורים את מעבר ילדיהם מהגן לבית-הספר
4 2
הערכת ההורים לגבי בשלותו ומוכנותו של ילדם לכיתה א'
4 4
הערכת המטאפורות הקשורות למעבר
4 5
זיכרונות ההורים מתקופת היותם תלמידים בבית-הספר
4 9
זיכרונות ההורים מהיום הראשון ללימודים כתלמידים 51
הקשר בין ערכיות זיכרון ההורה לבין מידת בטחונו בהשתלבות הילד בבית-הספר 52
ציפיות ההורים מהמערכת החינוכית 53
פרק 5- דיון וניתוח
6 0 פרק 6- סכום והמלצות
6 5
פרק 7-ביבליוגרפיה
6 9
נספחים 78
העבודה בפונט 14