ניהול משא ומתן על תנאי העסקה (תרגיל)

תקציר העבודה

בית הספר למוסמכים במנהל עסקים מרצה: מתרגל: משא ומתן על תנאי העסקה:
המקרה הבא הינו תיאור של משא ומתן שהתנהל בין אחת מחברות הקבוצה לבין מעסיק פוטנציאלי. כל הפרטים הכלליים הינם מדויקים, אך בשל שמירה על פרטיותה של הנ"ל השכר בתיאור המקרה יצוין בסכום שאינו זהה לשכרה בפועל, כך גם שמה ושם המעסיק. שמה, לצורך העניין, יהיה "לירז" ושם המעסיק :"סודות הטכנולוגיה בע"מ". והרי סיפור המעשה.
לירז הינה רואת חשבון במקצועה מזה 5 שנים – לפני כחצי שנה עייפה הנ"ל מתפקידה בתור חשבת חברת השקעות והחלה מפיצה את קורות חייה בין אתרי האינטרנט השונים המתמחים בהשמת בכירים. המשרות אליהן כוונה היו משרות חשבות בחברות גדולות או משרות ניהול כספים בחברות בינוניות.
לאחר כחודש וחצי של ראיונות עבודה וסירובים מצדה, בעיקר, הגיעה המודעה לה חכתה, והרי תוכן המודעה:
"לחברה העוסקת ביבוא מחשבים וציוד נלווה דרוש/ה מנהל/ת כספים, כפוף למנכ"ל החברה. דרישות אקדמאיות:
רואה/ת חשבון מוסמך/ת אשר למד/ה באוניברסיטת ת"א או ירושלים בלבד. עדיפות לבעלי תואר שני במנהל עסקים. ניסיון תעסוקתי:
יוצא/ת אחד ממשרדי הBig-4', , חשב/ת בתפקיד קודם עם ניסיון בניהול תזרמי מזומנים, בניית אובליגו וניהול משא ומתן מול הבנקים, בניית תקציבים ודוחות כספיים.
תנאים טובים למתאימים.
רק פניות מתאימות תעננה ! " ניסיונה ועברה של לירז תאמו את כל דרישות המודעה הנ"ל ולכן היא שלחה את קורות חייה ביום א'. היא נקראה , כבר באותו היום, לראיון ראשוני ,שנקבע ליום ד', אצל רואה החשבון המבקר (החיצוני) של החברה. היא ניסתה להתכונן לראיון העבודה ושאלה את שם החברה, מיקומה, תנאי העסקה וכו', אך נענתה בשלילה ע"י המתאמת הטלפונית של הראיון. לכן בהגיעה לראיון הראשוני לא ידעה כל פרט על החברה, אך את דרישותיה שלה היא הכינה בקפידה וכך גם שאלות קונקרטיות לגבי החברה. ביום ד' הגיעה לירז אל הראיון  בזמן והמתינה בחדר ההמתנה עד שנקראה לחדר המראיין. לפניה ניצב אדם כבן 60 שהציג עצמו כרו"ח המבקר של החברה. הוא הציג את כל פרטי התפקיד: מנהלת כספים עם ניסיון עבודה אינטנסיבי מול בנקים, בניית אובליגו ותקציבים והכי חשוב: "שתהייה בנאדם". הוא סיפר כי "החברה הינה חברה פרטית היושבת בעיר מגוריה של לירז, שעות העבודה הן בין: 8:00-17:00, ישנה אפשרות של עבודה מהבית (בליווי מחשב נייד) "את כל הפרטים על השכר והתנאים הנלווים תקבלי בהמשך התהליך, אם אכן יהיה כזה" הוסיף . ואז החל שלב הראיון : הוא בקש לדעת מהו ניסיונה הקודם של לירז בעבודה מול בנקים והיא אכן עמדה בקריטריונים, שאל אצל איזה שותף עבדה במשרד רו"ח (אחד מארבעת הגדולים) ומשענתה כי מר אלון אראל הוא השותף (שם בדוי) המראיין דווח לה כי הוא מכר ותיק שלו. לירז שהצטיידה בהמלצות חמות מאותו מר אראל שלפה אותן, ובו ברגע תם שלב הראיון.
רו"ח המראיין חייג לאותו שותף – ממליץ והשיחה ביניהם בשרה רק טובות. השותף שלירז הייתה בת טיפוחיו "ספק את הסחורה" והמליץ בחום על העסקתה ואף ציין כי תמו חיפושיו של המראיין. בתום הראיון הופנתה לירז למרכז ההערכה לשבוע הבא.
כשבועיים לאחר יום מפרך במרכז ההערכה נתבשרה הנ"ל כי היא מוזמנת לראיון עם מנכ"ל החברה. ללא היסוס החלה מכינה עצמה לשלב הראיון.
ההכנות לשלב הראיון כללו בין היתר כניסה לאתר החברה בכדי לברר –
העבודה ללא מקורות