דמויות משחקות אצל שייקספיר - עבודה סמינריונית

תקציר העבודה

דמויות משחקות אצל שייקספיר              עבודה סמינריונית ראשי פרקים
1 .      הקדמה
2 .      משחק בתוך תפקיד כחלק מהעלילה הדרמטית
3 .      משחק ככלי לחשיפת הרצונות של הדמות המשחקת
4 .      ריצ'רד מאלתר והופך קללה לברכה 5.      יאגו וכוחה ההרסני של הסוגסטיה
6 .      מרק אנתוני משחק מול ההמון הרומאי 7.      דמויות משחקות ונטורליזם משחקי בתיאטרון של שייקספיר
8 .      ביבליוגרפיה הקדמה מחזותיו של שייקספיר נותחו לאורכם ורוחבם, אך פעמים רבות הניתוח של הטקסט הוא ספרותי ובכך חוטא לאופי ולייעוד של הטקסט. ניתוח ספרותי לטקסטים דרמטיים, שנועדו להצגה על הבמה ולא לקריאה, יהיה לרוב חסר ולא מדויק. בעבודה זאת אני מתכוון להתמקד בניתוח דרמטי של הטקסט, ניתוח שיחפש בטקסט את האלמנטים שמייחדים את התיאטרון: מילה – פעולה, חלל – תנועה, שחקן – צופה.
כאשר באים לחקור את מחזותיו של שייקספיר מכשול גדול הוא הקושי לדעת באופן מלא כיצד התנהל התיאטרון של שייקספיר ובכמה הוא שונה מהתיאטרון של ימינו. הבעיה העיקרית היא שרק מידע כתוב מועט ביותר נותר כעדות והמידע הדרמטי החשוב ביותר הוא כזה שלא כותבים אותו בדרך כלל: מה הוא אופי המשחק? כיצד מבוצעת התנועה בחלל התיאטרון? כיצד התנהגו הצופים במהלך ההצגה?
השאלות במקרה זה תמיד יהיו רבות מהתשובות, והעבר מבחינה זאת נשאר תמיד בגדר תעלומה. ובכל זאת את חלק מהתשובות אפשר למצוא מוצפנות בטקסט של המחזות, במיוחד בהיבטים הרפלקסיביים והמטא-תיאטרונים הנפוצים במחזותיו של שייקספיר. תיאטרון בתוך תיאטרון הנו הצורה הברורה ביותר להסתכלות על אופי התיאטרון בזמנו של שייקספיר, כאשר סצנות מפורסמת במחזות של שייקספיר המאפשרות זאת הן 'מלכודת העכברים' בהמלט או תיאטרון בעלי המלאכה בחלום ליל קיץ, כאשר בשתי המקרים מול מופיעות דמויות של שחקני תיאטרון על הבמה. בעבודה זאת בחרתי דווקא להתמקד באלמנט רפלקסיבי ומטא-תיאטרוני אחר ונפוץ ביותר במחזות של שייקספיר, משחק בתוך תפקיד – בו דמות משחקת למען מטרה אישית מסוימת מול דמויות אחרות . ציטוט ידוע מהמחזה כטוב בעיניכם של שייקספיר מוצג העולם כבמה והאנשים כשחקנים, לאמירה כזאת יש השלכות על איך צריך לנתח משחק בתוך תפקיד במחזות ובדמויות אצל שייקספיר. עם העולם הוא במה, אז גם הבמה היא בעצמה עולם, ולמעשה דמויות משחקות הן ביטוי של הרעיון Theatrum mundi, העולם הוא במה והבמה היא עולם.
וכך באמצעות התמקדות בסצנות של משחק בתוך תפקיד ובדמויות משחקות אני רוצה לחשוף היבטים מסוימים בעבודת השחקן בתיאטרון של שייקספיר.
המחזות והדמויות שבחרתי למקד בהם את העבודה הם: ריצ'רד בריצ'רד השלישי, יאגו באותלו, ומרק אנטוני ביוליוס קיסר. בשלושת המחזות סצנות של משחק בתוך תפקיד מהוות חלק משמעותי מהעלילה הדרמטית, כאשר במרכז הסצנות נמצאות הדמויות של ריצ'רד, יאגו, ומרק אנטוני. בתחילה אני מתכוון לנתח את הזווית הדרמטורגית ואת התפקוד של משחק בתוך תפקיד בעלילה דרמטית ודרך כך את החשיבות של משחקיות ודמויות משחקות אצל שייקספיר. לאחר מכן יתמקד בניתוח  של אותן דמויות שחקניות ספציפיות, באותן סצנות ספציפיות. במהלך העבודה אתייחס למה אפשר ללמוד מסצנות אלו על עבודת השחקן ועל מאפייני המשחק בזמנו של שייקספיר. הניתוח יעשה תוך השוואה והנגדה של מאפייני הדמויות, תוך התמקדות בזיהוי של טכניקות משחקיות שבהן הדמויות הנזכרות נעזרות באותן סצנות נבחרות של משחק בתוך תפקיד. אתייחס בעבודה גם לפריבילגיה של הצופה בסצנות משחק בתוך תפקיד.