תופעת האלימות בבית הספר והשפעתה על יחסי הגומלין בין תלמידים בני הנוער לבין מורים ומערכת החינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 23014
מספר מקורות 55

תקציר העבודה

"תופעת האלימות בבית הספר והשפעתה על יחסי הגומלין בין תלמידים – בני הנוער לבין; המורים והמערכת החינוכית"                                             עבודה סמינריונית תקציר עבודה זו דנה בתופעת האלימות בבית הספר והשפעתה על יחסי הגומלין בין תלמידים-בני הנוער לבין המורים והמערכת החינוכית. שיפור היחסים ביניהם יכול לשנות את פני התופעה כמו גם את הדרכים להתמודדות המערכת החינוכית עם תופעת האלימות. העבודה מתמקדת באלימות התלמידים ובני הנוער בעיקר, אך מראה צד נוסף כי למרות הגורמים הסוציואקונומיים השונים של התלמיד לאלימות, ניתן להיווכח מעבודה זו, כי הממצאים מראים עד כמה למורים ולמערכת יש חלק בתופעת האלימות שכן המורים והמערכת בעצמם, אחראיים במידה רבה לתוקפנות התלמיד במדיניות של יד קשה, בהתמקדות נקודות התורפה של התלמיד ולא במעלותיו. בהתבטאויות מילוליות משפילות, אפליות על רקע עדתי, פגיעה מינית, כמו גם המימצאים מראים כי המערכת החינוכית אינה תומכת מספיק במורה עצמו כאשר זה נדרש לעזרה בהתמודדות עם אלימות בכיתה ובבית הספר. חוסר שיתוף הפעולה מצד המערכת והמנהל אף הם מורידים את בטחונו העצמי של המורה כתוצאה מכך, הינו מפסיק להתמודד, כחוסר אונים נרכש. לפיכך נדרשת התארגנות מהותית נרחבת מצד המערכת החינוכית להתמודדות עם התופעה ועל כן התמקדתי ביחסי הגומלין תלמיד-מורה-מערכת וכתוצאה מכך הצעתי דרכים לעיצוב תפקידו מחדש של המורה ופרטתי את פעילותם של הארגונים השונים והמערכת הבית ספרית, באסטרטגיות התמודדות שונות למניעת אלימות בבית הספר ויצירת יחסי גומלין נאותים .
תוכן העניינים;    מבוא;                                                                                                                          עמ'    4-5
פרק ראשון;                                                                                                                 עמ' 6-11
  א. אלימות מהי?   ב. תיאוריות להסבר תופעת האלימות ג. הגורמים השונים לאלימות   פרק שני;                                                                                             עמ' 12-
5                א.   מהו ביה"ס?  ב.   מהי אלימות בביה"ס?  ג.    גורמים המשפיעים על אלימות בביה"ס  ד.   מאפייני התלמיד האלים, ביטויי האלימות וההבדלים בין המינים  ו.    תוקפנות ואלימות מורים     פרק שלישי;                                                                                                              עמ' 26-57
א.                 תפקיד המורה והמערכת ועיצוב תפקידם בהתמודדותם עם מניעת אלימות ב.                 השוואה בין אלימות ביה"ס בישראל לבין אלימות ביה"ס בארה"ב  ג.                  פעילותם של בתי ספר והארגונים השונים בארץ ובעולם במניעת עבריינות נוער-            מודלים, אסטרטגיות מניעה ומידת יעילותן. דיון סיכום מסקנות והמלצות;                                                                             עמ'      59-65
ביביליוגרפיה;                                                                                                      עמ'     66-72
מבוא;   בחברה הישראלית יש רבים המרגישים שהם חיים בסביבה עוינת, מקפחת, דוחה ומבודדת. אם נוסיף לכך תהליכים חברתיים, נקבל פוטנציאל גדל והולך של אלימות. (שמשי, 2000). תופעת האלימות מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים בישראל כמו גם בעולם כולו. יחד איתה הולכת ומתרחבת תופעת האלימות בביה"ס, ולאורך השנים חלים שינויים ותמורות בהתפתחות ביטוייה, מאפייניה והגורמים המגבירים את שכיחותה.
נושא האלימות בביה"ס עלה פעמים רבות כנושא לדיון ואף גרם לא אחת לסערה ציבורית, זאת אל מול ראיית החברה וציפיות ההורים ממוסד זה כגורם מרסן לילדיהם, מעניק ערכים ומוסר ואף כמהווה חלק אינטגראלי ממשימת החינוך המוטלת עליהם.
האלימות התוקפנית והבריונות הן מהבעיות הגדולות ביותר שמערכת החינוך צריכה להתמודד איתן. בבתי הספר קיימת תחושה של התגברות מעשי התוקפנות מצד התלמידים, ולמעשה האלימות מסכנת את ביטחון התלמידים והמורים כאחד.
חוקרים ומורים מסכימים שבעיית התוקפנות והבריונות יוצרת אקלים של פחד המשפיע באופן שלילי על יכולת המורים ללמד ועל יכולת התלמידים ללמוד (Gropper & Froschl 2000). –