צדדיו השונים של האסלאם

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10133
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

מדעי החברה צדדיו השונים של האסלאם קורס: סוגיות נבחרות במדעי החברה- סמינריון כז' בתשרי תש"ע                                                                                                         
1 5.10.09
תוכן עניינים
נושא                                                                                                          עמוד מבוא                                                                                                           3
פרק א'- רקע היסטורי של אסלאם                                                                 4-6
פרק ב'- האסלאם הקיצוני                                                                            7-14
1 .       הגדרה של טרור
2 .       טרור המתאבדים
3 .       ג'יהאד ואיך הוא בא לידי ביטוי בפרקטיקה
4 .       פונדמנטליזם פרק ג'- האסלאם כנורמה                                                                              15-18         פרק ד'- טרור האסלאם בימינו                                                                       19-26
1 .       טרור מודרני
2 .       ה-11
בספטמבר
3 .       המלחמה בעיראק
4 .       יחסי תרבויות דיון ומסקנות                                                                                                 27-28
ביבליוגרפיה                                                                                                  29-30 מבוא
אסלאם הינה דת אשר לימדה בני גזעים שונים ובני אמונות שונות לחיות באחווה ובסובלנות אלה לצד אלה. אסלאם הייתה מקור השראה לתרבות מפוארת אך מצד שני בשל אמונתה ומעשיה המנוגדים למה שהיא מייצגת ודוגלת העניקה גם השראה למאמיניה לאלימות ושנאה כלפי המערב. עוד מהקמת האימפריה הערבית הגדולה שבה המוסלמים היו בלתי מנוצחים מאות שנים, היא נתפסת דת מנצחת וצודקת ומכאן האמונה העצמית החזקה והתגברות הפעילויות של המוסלמים הפונדמנטליסטים כנגד המערב הכופר. הדת עברה למימדים פוליטיים, עם הרבה סתירות בתוכה וצודקת רק בפני עצמה.
עבור המוסלמים, ההיסטוריה שלהם נחשבת בעיניהם היחידה שבה יש משמעות דתית ומשפטית כלשהי, הם קיבלו את דת האסלאם ואת הציות לאל ומכאן המחשבה שכל היסטוריה ואמונה של עם אחר חסרי חשיבות ועניין.
מספר המוסלמים אשר מעוניינים בידידות עם האסלאם ופתיחותם למוסדות דמוקרטיים הולך וגדל, אך עדיין מספר רב של מוסלמים פונדמנטליסטיים רדיקליים עוינים גדל אף הוא, לא בגלל הצורך שלנו אלא בגלל הצורך שלהם באויב.
כבר מימים עברו, במלחמת העולם השנייה ובשנות השמונים ראינו את אקט ההתאבדות כפוטנציאל טוב להרס רב וזו שיטה יעילה לפגיעה במדינה ובמשטרים. בהתחלה זה כוון למטרות ממוקדות מבלי לפגוע בחפי מפשע, אך עם היוודע ארגונים ערביים כגון אל קאעידה, הכרנו את הצד היותר מכוער של התופעה אשר זורעת הרס ושנאה גם כלפי אזרחים תמימים.
אסלאם הינה החוליה המקשרת בין המזרח העתיק למערב המודרני, זוהי דת המייצגת יותר מאלף וארבע מאות שנות היסטוריה ולאחרונה מפגרת קצת אחר המערב והמזרח בגלל המודרניזציה.
העבודה תתאר את שני צידי האסלאם – הפונדמנטליסטים הרדיקלים ואת המוסלמים המתונים, הרוצים יחסי ידידות עם המערב.
העבודה תבחן עמדות מומחים על שני הקצוות, תתמקד בטרור הרב שבו מעורב האסלאם יותר מכל דת אחרת, תבדוק מהי הנורמה שבה חיים המאמינים באסלאם – הקיצוניים שפועלים באלימות והמתונים, שמתנגדים לטרור אך לא תמיד מגנים אותו.
השערת המחקר היא שהאסלאם האמיתי הוא המאמינים הקיצונים –   הפונדמנטליסטים הרדיקלים, הם הרוב והם השולטים עם האמונה של הטרור.
המחקר נעשה על ידי סקירת ספרות רחבה, של מדענים ישראלים, ערבים ואמריקאים המדברים במחקרם על המאמינים הקיצוניים והן על המתונים.