הקשר בין אקלים כיתה להישגים לימודיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9692
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

ממצאים רבים מצביעים על כך כי אקלים כיתה חיובי תורם להערכה עצמית חיובית של התלמיד. מקנה ביטחון, מרגיע, מטפח אחריות אישית ונכונות למעורבות ומשפיע על הישגים לימודיים.
במסגרת עבודה זו נבדק הקשר בין אקלים כיתה חיובי לבין הישגים לימודיים בארבעה מקצועות לימוד מתמטיקה, אנגלית, תנ"ך המתייחס לתורה ונביא, ועברית המתייחס ללשון,ספרות והבעה. מקצועות אלו מיצגים את מבנה תעודת הבגרות הישראלית. אוכלוסיית המחקר כללה את שכבת כיתה ט' בחט"ב דתית, כיתת בנים וכיתת בנות. אוכלוסיית המחקר מנתה 48 תלמידים בשתי הכיתות יחד.
זמן קצר לאחר תחילת המחצית השניה של שנת הלימודים התשס"ו הועבר השאלון בכיתות, הציונים התייחסו למחצית הראשונה של השנה ופריטי השאלון נלקחו משאלון אקלים כיתה של "מדד תפישת האקלים החברתי של (1968) Walberg & Anderson", שתורגם לעברית ועובד ע"י שרן ולזרוביץ (1978). הכלי בודק את תפישת האקלים החברתי בכיתה מנקודת מבטם של תלמידי הכיתה. למדד שלושה תחומים המתארים את רמת תפישת האקלים החברתי של הכיתה: ריכוז מנהיגות והשפעה בכיתה, אווירת תחרות מול שיתוף פעולה, לכידות ומשיכה בין-אישית מול עוינות ודחייה. נמצא קשר מובהק בין מרכיבי האקלים הכיתתי לבין הישגי התלמידים, אם כי קיימת הבחנה בין הבנים לבנות. ממצא זה תואם את הממצאים הקיימים בשדה המחקר. הדיון מעלה שורה של הדגשים באלו דרכים ניתן לשפר את אקלים הכיתה על מנת להגיע להישגים גבוהים יותר בתחום הלימודי. חשוב לציין שהתחום הלימודי הוא פן אחד ממכלול התחומים והערכים המשפיעים על התלמיד. הקשר בין אקלים כיתה להישגים לימודיים מוגש כחלק מהדרישות לשם קבלת תואר ראשון בהוראה
2 006
תוכן העניינים
תקציר
3 רקע תיאורטי
4 -17
מבוא
4
הגדרת מושגים 5
סקירה ספרותית
6 -17
מטרות המחקר ורציונאל
1 7
משתני המחקר
1 7
השערת המחקר
1 7
שיטת המחקר
1 8-21
אוכלוסיית המחקר
1 8
הליך הניסוי
1 8
כלי המחקר
1 8-20          הליך ומערך המחקר
2 0          שיטת עיבוד נתונים
2 0          בעיות אתיות
2 0          לוח זמנים
2 0 הממצאים (תוצאות)
2 1-23
לוח מתאמים (קשר)
2 1
לפי מגדר
2 2
טבלת מבחן T (הבדלים)
2 3
גרפים
2 4-
5 דיון
2 6-28
סיכום
2 6-27
השוואה למחקרים דומים שנעשו בעבר
2 7
האם התאוריה מאושרת או לא?
27
סיכום מסקנות סופיות
2 7
יישומים פרקטיים בחינוך
2 8
יישומים תיאורטיים והמלצות למחקרים עתידיים בנושא
2 8
ביבליוגרפיה
2 9-30 נספחים
3 1-32