סמנריון בקורס טלוויזיה וילדים בנושא התוכנית "סופרנני". ציון סופי - 90.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6011
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא -..1
רקע תיאורטי -..2-8
תופעת ההורות ( Parenting) -2
תוכנית הריאליטי "סופר נני" -3
"סופר נני" בישראל …3
השפעת הטלוויזיה ותוכנית ריאליטי על ילדים –.5
ייצוג ילדים בטלוויזיה 7
מתודולוגיה -…9-10 ממצאים –11-14
·         שלב ראשון – ניתוח תוכן -…11
·         שלב שני – קבוצת מיקוד –14
דיון ומסקנות …15-17
ניתוח תוכן "סופר נני" –..15
מסקנות קבוצת המיקוד –16
סיכום …18
ביבליוגרפיה -19-20 נספחים —
21-22
·         שאלות מנחות לקבוצת המיקוד 22
מבוא הורים מרגישים כיום פעמים רבות חוסר אונים כשהם מנסים להשפיע על ילדיהם, החל מהעניינים הפשוטים של יום-יום (הליכה לישון, צפייה בטלוויזיה, הכנת שיעורי בית, אכילה וכו') וכלה בדברים מורכבים יותר של יצירת קשרים חברתיים, השמנה, הימנעות מהתמכרויות למיניהן וכו'.
ילדיהם, כבר מגילאים צעירים, אינם נשמעים להם, מדברים אליהם בצורה חצופה ומתנהגים בצורה לא ראויה. הסיבות למצוקה זו מגוונות: החל מאובדן הנורמות והערכים הידועים לנו כתוצאה מהמעבר מחברה מסורתית-סמכותית לחברה מודרנית-דמוקרטית; דרך המקום המרכזי שניתן במאה השנים האחרונות לילד ולזכויותיו; ההשפעה הדרמטית של אמצעי התקשורת על המשפחה המפחיתה מכוחם של ההורים כמשפיעים עיקריים על ילדים; הבלבול וחוסר הביטחון של ההורים כתוצאה משפע של תיאוריות פסיכולוגיות על "מה נכון" ו"מה לא נכון" בגידול ילדים. ( חיים עמית , "המדריך" ערוץ 2 ).
להורים כיום ישנו צורך בסיוע חיצוני בגידול נכון של ילדיהם. עבודה זו עוסקת באמצעי הסיוע אותם מציעים הערוצים המסחריים. אותן תוכניות ריאליטי שמטרתן לתמוך בהורה על ידי מטפל חיצוני לאורך תוכנית של 40 דקות ב"פריים טיים".  העבודה תבחן את מקומו של הילד בתוכנית מסוג זה, כיצד הוא מיוצג? מה מקומו לאורך התוכנית? וכיצד ייצוג זה משפיע על ילדים בגילאים המופיעים בתוכנית בדרך כלל? תחילה אסקור את תופעת ההורות ( Parenting) העוסקת בגל תוכניות הריאליטי בהדרכת הורים בשנים האחרונות, אסקור את התוכנית "סופר נני" בגרסא הישראלית ,אבחן את השפעת הטלוויזיה המסחרית בכלל ותוכנית ריאליטי בפרט על ילדים ולבסוף אתמקד בתופעת הייצוג השלילי של ילדים בטלוויזיה. הליך המחקר מתחלק לשני חלקים. חלק ראשון מתייחס לניתוח של פרק אחד מתוך התוכנית ובחינת הייצוג של הילדים המופיעים בו.  חלק שני בודק קבוצת מיקוד של ילדים בגילאים 6-9 ובוחן כיצד הם תופסים את התוכנית. חלק זה של המחקר מסתמך בחלקו על תיאורית התיחוח ( Cultivation Theory )  (Gerbner & Gross, 1976)המתייחסת להבניית המציאות של הטלוויזיה. תיאוריה זו מסייעת בהבנת תגובותיהם של הילדים לתוכנית המנותחת.
מתוך הממצאים עולה כי אכן ישנו ייצוג שלילי של ילדים בפרק הנבחן וייצוג זה אכן יוצר בלבול בקרב ילדים עקב אי יכולתם להבחין כי מדובר בתוכנית טלוויזיה מסחרית עם שיקולי רייטינג.