בחירה אישית וחברתית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3279
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תקציר:
תוכן עניינים:
1.
בחירה אישית
1 .1.רציונאליות מהי? –3-5
1 .2.תורת הצרכנים הקלאסית –…6-7
 2. בחירה חברתית             2.1.
פרדוקסים בבחירת הרוב –…8-11
            2.2.
משפט אי אפשרות של ארו –12-17
            2.3.
משפט אי אפשרות של סן .18
3 .
סיכום –.19
4 .ביבליוגרפיה …20
1 .בחירה אישית
1 .1. רציונאליות מהי ?
"בתהליך ההחלטה מתגלה האדם בשיא הרציונאליות שלו ובשיא האי-רציונאליות שלו בזה אחר זה."(אליוט ארונסון,1980).
הגישה המיקרו-כלכלית, הרואה את הצרכן כאדם כלכלי, מבליטה את הפן הרציונאלי בהתנהגותנו. יש קסם רב בהנחת הרציונאליות העומדת ביסוד תיאוריה זו. נוח לנו להאמין שרוב החלטות שאנו מקבלים בחיי היום-יום הן רציונאליות, שכן פירוש הדבר שהן עקביות, צפויות ואפשר להסבירן הסבר מלא. המודל הכלכלי של התנהגות הצרכן, שזכה לפיתוחים ושכלולים רבים (Richford, 1975), הראה יעילות מסוימת ככלי לניבוי הביקוש. אבל בכל-זאת, האם ניתן להגדיר את התנהגות של היחידות הכלכליות כהתנהגות רציונאלית? האם אפשר להגדיר את ההתנהגות המצרפית של היחידות הכלכליות כרציונאליות? אנסה לבחון את עקרון הרציונאליות בדרך של מודלים, הלקוחים ממדעי החברה (כלכלה, תורת המשחקים). יש לפחות שלוש רמות בהן ניתן לדון על רציונאליות:
v     רציונאליות ברמת הפרט הבודד, דהיינו תיאור וניתוח השיקולים וההחלטות שלפיהם פועלות היחידות השונות במשק לסיפוק צורכיהן הפרטיים והחברתיים – נקודת מבט מיקרו-כלכלית, בו נבחנים תהליכי הקניה והצריכה של הפרט וגורמי הסביבה המשפיעים עליהם. היחידה הכלכלית תבחר תמיד, מבין הפעולות העומדות לפניה, בפעולה הטובה ביותר מבחינתה. עקרון זה, שהוא כללי ביותר ועובר כחוט השני בכל תחומי הכלכלה, ובמידה מסוימת גם במדעי החברה האחרים נקרא עיקרון הרציונאליות. דפוס התנהגות הנובע מעקרון זה, כלומר מדיניות הפעולה הנוצרת כאשר היחידה הכלכלית בוחרת תמיד בפעולה הטובה ביותר מבחינתה, נקרא התנהגות רציונאלית.
             עקרון הרציונאליות אומר בפשטות, שפעולה א' לא תינקט אם פעולה ב' היא אפשרית וטובה                     ממנה.
           יחידה כלכלית תיקרא "רציונאלית" אם ניתן לייחס לה מערכת העדפות הולמת כך שבכל מצב          של בחירה לא קיימת פעולה, בין הפעולות האפשריות, שהיא עדיפה (לפי מערכת העדפות              הזאת) על-פני הפעולה הנבחרת על-ידי היחידה. במילים אחרות, הפעולה הנבחרת על-ידי יחידה         כלכלית רציונאלית בהכרח שולטת, מבחינת העדפה, על כל פעולה אפשרית אחרת.
          אף על-פי-כן, התיאוריה הכלכלית רובה ככולה כורכת את מושג הרציונאלית בקיומה של               עקיבות בהעדפות, כלומר התיאוריה מניחה את אי-השתנותה של מערכת ההעדפות כהנחת-            יסוד, למרות קיומן של תצפיות אין-ספור המנוגדות לה. –